HAARLEM - Verzekeraars zijn slechte adviseurs. Dat is een van de conclusies van een enquête gehouden door het zakenblad Management Team (MT) en onderzoeksbureau Interview NSS. Zij voerden dit onderzoek uit bij meer dan 1500 Nederlandse managers van grote en middelgrote bedrijven. Reclamebureau Result DDB scoorde het best op de MT-100 lijst.

Volgens MT zou een verklaring voor het slechte resultaat van de verzekeraars kunnen zijn, omdat zij veelal werken met tussenpersonen. Dat verhindert de opbouw van een goede relatie met de klant. Overigens komen ook andere adviseurs in de financiële sector, als banken en leasemaatschappijen, er niet zo goed van af.

Tevens blijkt dat kleine en middelgrote adviesbureaus het beter doen dan grote. Zo staat zakenbank Van Lanschot op de negende plaats, maar komt de Rabobank niet verder dan nummer 49, prijkt ING op plek 76 en ABN Amro op 84.

Slecht scoren grote namen als McKinsey (85) en The Boston Consulting Group (66). Oorzaak is volgens MT de prijsstelling, een van de criteria bij het onderzoek. Andere normen zijn de kennis van een adviseur, service en het resultaat.