Muzikale feelgoodmovie over een Britse zangeres in New York en een aan lager wal geraakte platenproducent. Met Keira Knightley en Mark Ruffalo.

In 2006 maakte John Carney de film Once, een prachtige muzikale reis door Dublin aan de hand van twee straatmuzikanten, Glen Hansard en Markéta Irglová.

Ze componeren samen een nummer, Falling Slowly, en ze worden verliefd op elkaar. Once werd helemaal een sprookje toen het nummer ook nog een Oscar won voor Beste filmsong.

Carney heeft met Begin Again opnieuw een muzikale ode aan een stad gebracht, dit keer aan New York. De film opent in een bar, waar een dikkige singer/songwriter (James Corden) zijn vriendin Gretta (Keira Knightley) tegen haar zin op het podium haalt. Ze zingt met dunne stem een liedje en oogst een beleefdheidsapplausje, daarna druipt ze weer af. Alleen een dronken man staat enthousiast te klappen.

Gesjeesde platenbaas

Die man is Dan (Mark Ruffalo), een gesjeesde platenbaas. Hij werd eerder die dag ontslagen bij de platenfirma die hij ooit zelf had opgericht en verdronk zijn verdriet samen met zijn tienerdochter die hij sinds zijn scheiding maar af en toe ziet. Aan de bar ziet hij plotseling het licht, of beter gezegd: hij hoort het: bij het nummer van Gretta hoort hij een arrangement waardoor het ineens stukken beter klinkt.

Dan benadert Gretta, maar de argwanende Britse ziet slechts een dronken man die gekleed is als een dakloze. Bovendien is ze van plan de volgende dag terug te reizen naar Groot-Brittannië want New York heeft haar op alle mogelijke manieren teleurgesteld, zowel muzikaal als relationeel. Dan smeekt haar de stad nog één kans te geven: samen kunnen ze overnieuw beginnen door een plaat te maken.

Losse pols

Mocht dat klef klinken wees dan gerustgesteld: zowel Knightley als Ruffalo zorgen voor scherpe kantjes en ook regisseur Carney wil geen gladde feelgoodmovie maken. Hij filmt zoals Gretta en Dan de nummers opnemen: midden in de stad, uit de losse pols. Dat zomerse sfeertje geeft Begin Again een heerlijk los en aanstekelijk toontje, met hier en daar een welgemikte steek naar de muziekindustrie en tussendoor een pakkend nummer.

In de eerste helft van de film past Carney nog wat grapjes met de chronologie toe - óók Begin Again begint een paar keer opnieuw. Het past bij een film die voortdurend net niet de meest voor de hand liggende oplossing kiest. Begin Again is een heerlijke zomerse muzikale komedie met als extraatje leuke bijrollen voor CeeLo Green en Maroon 5-zanger Adam Levine.

Te zien in 28 zalen