Rommelige science fiction waarin Johnny Depps brein vlak voor zijn dood tot leven wordt gewekt. Veel spektakel, maar nog meer plotgaten.

Dankzij de vier succesvolle Pirates of the Caribbean-films plus films als Alice in Wonderland, was Johnny Depp tussen 2003 en 2011 de zomerkoning van de bioscoop. Die status raakte hij de laatste jaren kwijt: Dark Shadows flopte in 2012, en The Lone Ranger was vorige zomer ook al een dure zeperd.

Met de sf-film Transcendence gooit Depp het eens over een serieuze boeg, maar gaat hij opnieuw onderuit - de film flopte al in de VS.

In de proloog van Transcendence zien we al dat het verhaal niet goed zal aflopen: in toekomstig San Francisco is geen stroom meer, zodat waardeloos geworden toetsenborden als deurstoppers dienst doen.

Dan gaat het verhaal vijf jaar terug in de tijd, naar het heden. Will Caster (Depp), een goeroe op het gebied van kunstmatige intelligentie, geeft een lezing over zijn pogingen een computer met emoties te maken.

Aanslag

Dat Casters denkbeelden controversieel zijn blijkt wanneer hij na zijn lezing wordt neergeschoten door een activist. Caster overleeft het schot, maar wordt alsnog ziek doordat de kogel radioactief is.

Zijn vrouw Evelyn (Rebecca Hall) gaat over tot een noodgreep: voor Will sterft downloadt ze met behulp van de sceptische Max Waters (Paul Bettany) het brein van Will op een computer. Maar in hoeverre is deze computer nog Will Caster?

Transcendence wil interessante vragen oproepen over onze steeds grotere afhankelijkheid van computers, maar doet dat zo slordig dat de film zelf vooral vragen oproept. Waarom gaan Evelyn en Max met peperdure apparatuur in een afgelegen school zonder beveiliging zitten wanneer cyberterroristen het op hen hebben gemunt? En waarom krijgt Will in deze allesbehalve steriele omgeving ook nog een hersenoperatie?

Weinig intelligent

En de vragen blijven zich opstapelen: waarom gebruikt een van de cyberterroristen haar eigen naam? Waarom vernietigen deze hackers hun mobieltjes pas zodra ze hun onderduikadres hebben bereikt, als ze niet gevonden willen worden? Voor een film die over kunstmatige intelligentie gaat had het script ook wel wat intelligenter in elkaar kunnen zitten in plaats van vol plotgaten.

Transcendence ziet er fraai uit, wat niet vreemd is: debuterend regisseur Wally Pfister was eerder cameraman en filmde onder meer Inception. Maar ook een budget van 100 miljoen kan de film niet redden, evenmin als de fletse Depp.

Die heeft intussen een veiliger strategie gekozen om zijn status als zomerkoning te heroveren: er staan sequels van Alice in Wonderland én Pirates of the Caribbean in de planning voor de zomer van 2016.

In 59 zalen te zien.

Lees alle recensies.