Drama met Colin Firth en Reese Witherspoon reconstrueert de enorme verwarring rond de zaak van de 'West Memphis Three'.

Die drie zijn: Damien Echols, Jessie Misskelly Jr. en Jason Baldwin. Tieners waren het nog, toen ze in 1994 werden gevangengezet.

Hun namen zijn voorgoed verbonden aan die van drie andere jongens uit West Memphis: Steve Branch, Michael Moore en Christopher Byers, elk acht jaar oud.

Steve, Michael en Christopher verdwenen op 5 mei 1993. Hun dode lichaampjes werden de volgende dag teruggevonden in de Robin Hood Hills. De zaak kreeg veel publiciteit, want de drie jonge daders zouden de jongentjes hebben vermoord als onderdeel van een satanisch ritueel.

Occultisme

"Om half vijf thuis, anders krijg je huisarrest." Pam Hobbs (Reese Witherspoon) ziet door het keukenraam haar zoontje Steve wegfietsen met zijn vriendjes. Ze fietsen naar een nabijgelegen bosje, volgen een oude oliepijp - en daarna houdt het spoor op. Pam is er kapot van. Haar man Terry hoopt dat de daders de doodstraf krijgen.

De drie verdachten worden al snel opgepakt. Damien kijkt inderdaad nogal eng uit zijn ogen en ze geven toe geïnteresseerd te zijn in hardrock en occultisme. Talloze tegenstrijdigheden en andere aanwijzingen worden door de politie echter genegeerd. Onderzoeker Ron Lax (Colin Firth) is ervan overtuigd dat de jongens onschuldig zijn.

Tegenstrijdig

Twee hoofdpersonages en twee verhaallijnen; maar dat van Witherspoon werkt een stuk beter dan dat van Firth. Je treurt, zeker na de aangrijpende eerste twintig minuten van de film, voor de gewone, gelovige, hardwerkende en niet al te welvarende moeder uit West Memphis. Ron Lax' speurwerk boeit veel minder.

En dat terwijl de belangrijkste getuige van de aanklager een kind is dat tegenstrijdige verklaringen aflegt, en er op de dag van de moord een bebloede man is gesignaleerd in een nabijgelegen restaurant. Je zou toch denken dat er genoeg materiaal is voor enkele verrassende en dramatische kruisverhoren in de rechtbankscènes.

Bekijk de trailer:

Routineus

Regisseur Atom Egoyan laat eigenlijk te snel merken aan wiens hij staat, en dat haalt veel pit uit de film. Hét grote dilemma in deze zaak wordt nooit voelbaar; verdedig je jongens die misschien schuldig zijn aan een afschuwelijke misdaad of veroordeel je nóg eens drie kinderen ter dood, ook al hebben ze mogelijk niets gedaan?

Egoyan heeft zeker vijftien films op zijn palmares staan en is vooral bekend van The Sweet Hereafter (1997). Een ervaren filmmaker dus, maar Devil's Knot is iets té routineus  Goed geacteerd, prima als de waargebeurde-film-van-de-week op tv, maar erg beklijven doet het niet.

Te zien in 7 zalen