Geslaagd vervolg op 21 Jump Street is een ironische kopie van de eerste film. Jonah Hill en Channing Tatum nemen zichzelf nog minder serieus.

Twee jaar terug leek 21 Jump Street de zoveelste gemakzuchtige nostalgische bioscoopversie van een 25 jaar oude tv-serie, maar de film pakte verrassend leuk uit.

Dikzak Jonah Hill en spierbundel Channing Tatum namen zichzelf niet al te serieus en waarom zouden ze ook: ze speelden tenslotte twee volwassen rechercheurs die undercover gingen op een middelbare school.

21 Jump Street was een kassucces en dus werd al snel het onvermijdelijke vervolg aangekondigd dat geestig 22 Jump Street heet. De film begint als een tv-serie met 'recaps': "vorige week in 21 Jump Street". Toch handig, wanneer het eerste deel is weggezakt. Ook verderop nemen de makers zichzelf op de hak: zo legt de commissaris uit dat hij van zijn undercover agenten precies hetzelfde doen als de vorige keer, alleen hebben ze nu twee keer zoveel budget.

WHYPHY

En dus gaan Jenko (Channing Tatum) en Schmidt (Jonah Hill) opnieuw undercover, maar dit keer als eerstejaars op een universiteit - alsof ze daar niet te oud voor zijn. En net als in 21 Jump Street moeten ze een drugbende oprollen, dit keer een die handelt in een synthetische drug die WHYPHY (Work Hard Yes, Play Hard Yes) heet. Dat wordt uitgesproken als 'wifi', wat voor de nodige misverstanden zorgt. Melig, maar toch leuk.

Terwijl Schmidt een eerstejaars studente weet te verleiden met een rampzalig optreden op een poetry slam, stort de atletische Jenko zich op football. Diverse verdachten dienen zich aan, maar de undercover cops hebben het vooral druk met de studietijd die ze nooit hadden in te halen. Ze gaan uiteindelijk zelfs op spring break om hun missie af te maken. Tussendoor hebben ze een tijdelijke break up die aan een romkom doet denken.

23 Jump Street?

22 Jump Street is misschien iets te lang maar tegelijk zo aanstekelijk dat je je toch gewonnen geeft. Zoals bij de scène waarin Ice Cube als hoofdinspecteur volkomen door het lint gaat bij een lopend buffet.

Ook de aftiteling, waarin de komende delen al worden aangekondigd, is hilarisch. Maar eigenlijk kunnen de makers over twee jaar niet meer aankomen met 23 Jump Street, want die grap hebben ze nu al gemaakt.

Te zien in 86 zalen