Biopic van de beroemde Franse modeontwerper toont ook zijn minder fraaie kanten, maar blijft toch aan de oppervlakte. Met Pierre Niney in de titelrol.

Biopics zijn eigenlijk altijd het leukst wanneer je weinig weet over de persoon in kwestie.

De Deense film Spies en Glistrup, die nu in de bioscoop draait, is geestig omdat de extravagante hoofdpersonen echt hebben bestaan.

En Rush is vooral interessant wanneer je geen idee hebt wie James Hunt en Niki Lauda zijn - maar dan ga je vast ook niet naar een film over formule 1-races.

Dat laatste is ook van toepassing op Yves Saint Laurent, de biopic van de gelijknamige Franse modeontwerper. Wie zich interesseert voor mode kent het verhaal achter de man ongetwijfeld al, en wie zich niet interesseert voor mode moet zich door heel wat modeshows heen werken.

Regisseur Lespert koos er daarom voor vooral het persoonlijk leven van de ontwerper naar de voorgrond te halen.

Dior

Saint Laurent (Pierre Niney) groeide op in Algerije en vertrok op jonge leeftijd naar Parijs om bij Christian Dior te gaan werken. Hij was zo getalenteerd dat hij op 21-jarige leeftijd, na de dood van Dior in 1957, de leiding over het modehuis kreeg.

Het ontwerpen van collecties ging hem goed af, maar voor al het andere - financiën, interviews - had de zeer verlegen Yves geen talent.

Gelukkig leerde hij Pierre Bergé (Guillaume Gallienne) kennen, een kunstverzamelaar die weinig verstand van mode had maar des te beter kon organiseren. Hij werd Yves' zakenpartner én levenspartner nadat de schuchtere modeontwerper eerder nog fotomodel Victoire (Charlotte Le Bon) ten huwelijk had gevraagd, in de veronderstelling dat hij hetero was.

Inzinking

Na zijn bliksemcarrière bij Dior keerde het tij voor Saint Laurent; vanwege de oorlog in Algerije moest hij in dienst, wat hem een zenuwinzinking bezorgde. Hij werd vervolgens ontslagen bij Dior maar dankzij de steun van Bergé kwam hij zijn inzinking te boven en startte hij zijn eigen modehuis. Dat zou uiteindelijk zo beroemd worden dat de initialen YSL volstonden.

Yves Saint Laurent is een biopic die ook de minder fraaie kanten van de hoofdpersoon toont: de verlegen Yves werd onder invloed van drank en drugs in de jaren zeventig een onberekenbare losbol, tot ergernis van de brave Bergé. Ondanks die duistere kant is de met toestemming van de echte Bergé gemaakte YSL een degelijke biopic geworden: net zo stijlvol als de kleding, maar ook een tikje tuttig.

Te zien in 36 zalen