Sterke rol van Ariane Schluter in een toch wat minder sterke film over de beroemde gerechtelijke dwaling.

Lucia de Berk zat ten onrechte 6,5 jaar gevangen. Ze werd in 2010 volledig vrijgesproken.

De Haagse verpleegkundige werd in 2001 aan de schandpaal genageld als Engel des Doods. Ze zou zeven moorden op kinderen en bejaarden op haar geweten hebben.

De vrijspraak bevestigde haar onschuld, maar de discussie over het hoe en waarom van deze justitiële miskleun duurt voort. Het kwam regisseur Paula van der Oest dan ook op enige kritiek te staan dat er - in weerwil van de historische feiten - in haar film opeens een klokkenluider in het Openbaar Ministerie (OM) zit.

Compulsies

Deze Judith Jansen (Sallie Harmsen) is dus fictief. Wanneer ze in de film voor het Haagse parket komt werken doet de ambitieuze Judith alles om haar baas (Annet Malherbe) te helpen bij het verkrijgen van een veroordeling. Schreef De B. in haar dagboek immers niet over "Compulsies"? De verpleegster lijkt zo schuldig als wat.

Lucia (Ariane Schluter) leren we kennen als een eenzelvige en, volgens collega's, wat arrogante en té betrokken verpleegster. Wanneer er op haar afdeling een baby sterft, denken collega's en ziekenhuisbestuurder Van Hoensbroeck (Barry Atsma) dat het geen toeval kan zijn. Judith begint echter halverwege toch te twijfelen.

Klassenjustitie

Niet alleen historisch, maar ook dramatisch is de toevoeging van Judith Jansen niet zo sterk. Het personage is net zo kleurloos als de naam doet vermoeden. Bovendien, de film heet niet voor niets Lucia de B. Schluter speelt een ijzersterke rol, dus waarom tijd verdoen met een oninteressant en verzonnen personage?

Er is een gouden regel in film, die zegt dat je ook de motieven van de slechteriken moet kunnen begrijpen. Van der Oest maakt echter nooit overtuigend waarom het zo verblind raakte. Ze schetst ons, met het soort zwart-wit tegenstellingen dat ook The Domino Effect (2012) ontsierde, een simpel gevalletje klassenjustitie.

Bekijk de trailer:

Gitaarliedjes

Officieren van justitie, bestuurders en chirurgen houden elkaar de hand boven het hoofd in de film: de hardwerkende verpleegster is de klos. Misschien wás het wel zo, maar het wordt er niet overtuigender op met zo'n demagogische scène waarin we het gewone volk voor de gevangenis gitaarliedjes zien zingen voor Lucia's vrijlating.

Nogmaals, Schluter is indrukwekkend. Maar het zure is dat Van der Oest op deze manier de bioscoopbezoeker de al te ongemakkelijke vragen bespaart. Wat dacht ú toen u de berichten las in 2001? Schuldig of onschuldig? Waar baseerde u dat op? En hoe vaak denkt u in soortgelijke gevallen ook nu nog: waar rook is, is vuur?

Te zien in 92 zalen.