Aanvankelijk vermakelijke B-film wordt bespottelijke opeenstapeling van lijken en onwaarschijnlijkheden. Met John Cusack en Robert de Niro.

Motels zijn in Amerikaanse speelfilms populaire locaties; ze zijn nog anoniemer dan hotels vanwege hun meestal afgelegen ligging. En fotogeniek, met knipperende neonreclame op de voorgrond en een woestijn op de achtergrond.

Films als Fool for Love (1985), Tape (2002) en Bug (2006) spelen zich zelfs vrijwel geheel af in en om een motel en verraden daarmee hun afkomst als toneelstuk.

Ook The Bag Man speelt zich grotendeels af in en om een motel en het is dan ook een verfilmd toneelstuk (van acteur James Russo). Loopjongen Jack (John Cusack) belandt in motel Oasis wanneer hij een dubieus klusje opknapt voor miljonair Dragna (Robert De Niro). Jack moet een tas ophalen en naar het motel brengen, maar er is één voorwaarde: hij mag niet in de tas kijken.

Kamer 13

Aan die voorwaarde houdt de gehoorzame Jack zich, ook al valt er bij het ophalen van de tas al een eerste dode en wordt hij zelf in zijn hand geschoten. Dus arriveert hij bij het motel met een gewonde hand en een lijk in de slecht sluitende kofferbak van zijn auto - geen goede binnenkomer. Moteleigenaar Ned (Crispin Glover) heeft dan ook alle reden om wantrouwig te zijn tegenover zijn gast, die per se in kamer 13 wil overnachten.

Cultacteur Crispin Glover maakt een mooi nummer van de langharige moteleigenaar die zich in een rolstoel voortbeweegt. Zoals dat hoort bij een motel uit een B-film zijn de gasten allemaal van twijfelachtig allooi: een langbenig hoertje, haar eenogige pooier en zijn helper, een agressieve dwerg. Jack trekt zich terug in kamer 13, maar al snel doet het hoertje een beroep op zijn hulp.

Fotomodel

Daarna volgen de verwikkelingen elkaar in een hoog tempo op en al snel zijn de doden niet meer te tellen. The Bag Man krijgt dan steeds meer de sfeer van een zwarte komedie, maar dat de onwaarschijnlijkheden zich net zo snel opstapelen als de lijken gaat irriteren. Net als het gebrek aan acteertalent van fotomodel Rebecca Da Costa, die het nieuwsgierige hoertje Rivka speelt.

John Cusack speelt zijn rol op de automatische piloot (hij kent gedoemde hotelkamers al uit de horrorfilm 1408) en De Niro is beter te pruimen dan in Grudge Match maar toch bezwijkt deze B-film onder de onwaarschijnlijkheden.

De uitleggerige epiloog nekt de film helemaal. The Bag Man is hooguit prima vermaak wanneer je zelf in een afgelegen motel overnacht, waar verder niets te beleven is.

In 12 zalen te zien.