Redelijk onderhoudende Hunger Games-wannabe mist eigen gezicht en ontbeert een charismatische hoofdrolspeelster.

"Na het stoppen van de Harry Potter-reeks en de Twilight-films zijn de grote filmmaatschappijen naarstig op zoek naar een opvolger. The Hunger Games bleek een schot in de roos, maar Twilight-wannabe Beautiful Creatures flopte vorig jaar, net als The Host."

Zo begon de NU.nl-recensie van Ender's Game, twee maanden geleden - een film die overigens ook al flopte.

Dit stukje zelfplagiaat is niet uit luiheid, want dezelfde introductie is woord voor woord van toepassing op Divergent, de volgende film(reeks) die zich richt op de tienerdoelgroep, of 'young adults' zoals de Amerikanen dat noemen. Divergent lijkt zelf ook niet vies van plagiaat want de filmmakers spelen opzichtig leentjebuur bij het grote voorbeeld The Hunger Games.

Cito-toets

Net als The Hunger Games is Divergent gebaseerd op een succesvolle boekentrilogie over een autoritaire toekomstige maatschappij die is onderverdeeld in verschillende klassen.

Bij Divergent mogen jongeren op hun zestiende kiezen tussen de naar deugden genoemde 'facties' Oprechtheid, Vriendschap, Onverschrokkenheid, Zelfverloochening en Eruditie. Een soort Cito-toets zoekt uit waar ze het meest voor geschikt zijn.

Hoofdpersoon Beatrice Prior (Shailene Woodley uit The Descendants) is opgevoed in de factie van de Zelfverloochening, een Amish-achtige groep die sober leeft en zichzelf wegcijfert. Maar liever wil ze bij de coole kids van Onverschrokkenheid horen, die van treinen springen. Dus kiest ze voor die factie, al betekent dit dat ze voor de rest van haar leven afscheid moet nemen van haar familie. Immers: factie gaat boven bloed.

Kadaverdiscipline

Beatrice, die zich heel cool 'Tris' gaat noemen, heeft niet voor de gemakkelijkste weg gekozen: aspirant-Onverschrokkenen krijgen een strenge militaristische opleiding waarin kadaverdiscipline centraal staat. Tris weet zich staande te houden maar vraagt zich steeds meer af of ze hier wel bij wil horen. Een dilemma dat ook sterk aan Ender's Game doet denken.

Divergent is zeker onderhoudend, maar de onvermijdelijke vergelijking met The Hunger Games valt in het nadeel van Divergent uit. Originaliteit is ver te zoeken, bovendien verbleekt Woodley bij Jennifer Lawrence die haar rol in The Hunger Games veelgelaagd wist te maken. Maar blijkbaar tilt de doelgroep daar minder zwaar aan want Divergent is inmiddels een kassucces in Amerika.

In 92 zalen te zien.