Captain America: The Winter Soldier - John Wells

Routineuze superheldenfilm rond de kleurloze Captain America (Chris Evans) wordt gered door Scarlett Johansson en Samuel L. Jackson.

Drie jaar terug verscheen hij voor het eerst in de Nederlandse bioscopen: Captain America, the First Avenger, zoals de ondertitel van die film luidde.

Inderdaad was Steve Rogers alias Captain America de eerste superheld van de door Marvel in het leven geroepen Avengers - hij vocht als echte patriot tijdens WOII tegen de nazi’s en de Duitse schurk Red Skull.

Daarna werd hij decennia lang ingevroren maar net op tijd ontdooid om mee te doen aan The Avengers, de grote zomerhit van 2012 met een wereldwijde opbrengst van 1,5 miljard dollar. In die film viel op wat een suffe superheld Captain America is: hij moest voortdurend het onderspit delven tegen het sarcasme van collega Tony Stark alias Iron Man. Dat Steve Rogers gespeeld wordt door de weinig charismatische Chris Evans werkt ook niet mee.

The Falcon

In Captain America: The Winter Soldier wordt gepoogd Steve Rogers wat meer diepgang te geven. Hij doet zijn best de decennia die hij diepgevroren heeft gemist in te halen. Nieuwkomer Sam Wilson (Anthony Mackie) geeft hem wat tips (‘Marvin Gaye, Trouble Man’) en meteen blijkt dat de man die zich in deze film zal ontpoppen als The Falcon al na één scène interessanter is dan de hoofdrolspeler.

Bekijk trailer:

Gelukkig zijn S.H.I.E.L.D.-baas Nick Fury (Samuel L. Jackson) en Natasha Romanoff alias Black Widow (Scarlett Johansson) ook van de partij en ze krijgen bovendien meer te doen dan in de vorige Avengers-films. Jackson heeft zelfs meer scènes dan in al zijn eerdere optredens als Nick Fury bij elkaar en het levert de beste momenten van de film op. Ook Johansson is prima op dreef als sarcastische sidekick van de Captain.

NSA

Het verhaal vertoont, heel veelbelovend, actuele trekjes: een geheime organisatie -die doet denken aan de NSA- blijkt alle persoonlijke computergegevens te verzamelen om daar misbruik van te maken. Tegelijk krijgt Captain America te maken met een ogenschijnlijk onverslaanbare tegenstander, de Winter Soldier uit de titel, die ook nog een oude bekende van de Captain blijkt te zijn.

Dan is het toch weer teleurstellend dat de climax van de film een groots opgezet luchtgevecht is dat we al zo vaak hebben gezien in films als The Avengers. Dat computergeweld maakt minder indruk dan een eerdere actiescène met alleen Nick Fury. De routineuze tweede film rond de kleurloze Captain America maakt vooral nieuwsgierig naar het volgende Avengers-avontuur, Age of Ultron, dat volgend jaar mei verschijnt.

In 101 zalen