Kill Your Darlings - John Krokidas

De moord die de schrijvers van de Beat Generation met elkaar verbond - en de kus van Daniel Radcliffe en Dane DeHaan.

De belangstelling van filmmakers voor Allen Ginsberg, Jack Kerouac en William Burroughs lijkt maar niet te verslappen.

In 2012 was er Walter Salles’ Kerouac-verfilming On the Road. In 2010 was James Franco erg sterk als Ginsberg in Howl.

Dat heeft wellicht te maken met het feit dat deze Amerikaanse dichters en schrijvers literatuur cool maakten. Dit waren geen pantoffel-scribenten. Hun levens stonden in het teken van jazz, seks, drugs en rebellie. Kill Your Darlings gaat over hun studententijd en de geruchtmakende moord op David Kammerer.

Betoverd

Wanneer de jonge Allen Ginsberg (Daniel Radcliffe) in 1944 zijn eerste stappen zet in Columbia University, kijkt hij zijn ogen uit. "Allen in Wonderland."  De rebelse Lucien Carr (Dane DeHaan) plaagt hem er mee. Carr mag de stoffige universiteit graag op stelten zetten, bijvoorbeeld met een pornografisch quote uit Henry Miller.

Bekijk trailer:

Samen met Jack Kerouac (Jack Huston) en William Burroughs (Ben Foster) bezoeken ze de nachtclubs, experimenteren met benzedrine en zoeken naar een moderne literaire stijl. De homoseksuele Allen is als betoverd door de charismatische Carr. Hij negeert de waarschuwingen van David Kammerer (Michael C. Hall).

Jonge talenten

Hall speelt dus voor de verandering niet de moordenaar, maar het slachtoffer. Maar laten we verder maar geen grappen meer maken over Dexter of Harry Potter. Radcliffe speelt een mooie, volwassen rol vol nuance en diepte. Dane DeHaan (Cronicle, The Place Beyond the Pines) bewijst ook zijn kunnen. En ja, ze kussen.

Dat de energieke Beat Generation steeds weer nieuwe talenten inspireert, geldt zeker voor scenarist Austin Bunn en regisseur John Krokidas. De twee waren kamergenoten in Yale en toen al gefascineerd door dit verhaal. Krokidas moest tien jaar knokken om Kill Your Darlings op het witte doek te krijgen.

Vurige passie

Een 'labour of love' mag je zijn debuutfilm dus wel noemen. Niet alleen omdat een homoseksuele liefde en een vurige passie voor de literatuur centraal staan, maar ook omdat de film eerlijk en liefdevol is over de tijd dat je zeventien, achttien was, nog overliep van de onzekerheden en tóch de wereld dacht te kunnen veroveren.

Knap van Krokidas, dat de film uiteindelijk bijna helemaal loskomt van de biografieën van de beroemde schrijvers. De 'coming of age' van één van de belangrijkste literaire generaties, verschilt eigenlijk niet zo veel van onze eigen adolescentie. Een verwarrende, opwindende en soms pijnlijke en schaamtevolle tijd. Je vecht je vrij.

In 10 zalen

Lees meer over:
Tip de redactie