IJzersterk rechtbankdrama van Jan Verheyen. "Een 'open en shut case', zeggen ze dan in het Engels.” Maar is dat wel zo?

De Belgische regisseur zet met de film het debat op scherp over juridische procedurefouten en andere gerechtelijke missers.

Zelfs de minister in Het Vonnis windt zich erover op:  "Die mens z’n vrouw en kind is vermoord door een gore loser en gij hebt die vrijgelaten!"

Maar, stelt een juriste later in de film: verdient de dader het dan "als een dolle hond te worden afgeschoten"? Dat is de vraag. Verheye maakte verkiezingsspotjes voor de rechtse Nieuw-Vlaamse Alliantie, en je kunt zijn positie ook wel vermoeden, maar in Het Vonnis komen álle argumenten en standpunten aan de orde.

Draaideurcrimineel 

Het Vonnis begint ronduit schokkend. Luc Segers (Koen De Bouw) en zijn vrouw en dochtertje hebben op een avond de domme pech de draaideurcrimineel Kenny de Groot (Hendrik Aerts) tegen het lijf te lopen. Luc raakt in één klap alles kwijt: zijn vrouw, zijn kind, zijn gezondheid en zelfs de promotie die hem was beloofd.

Bekijk trailer:

De Groot wordt gearresteerd, maar er ontbreekt helaas een handtekening op een document. Tot Lucs verbijstering hoeft de moordenaar niet eens voor de rechtbank te verschijnen. Luc neemt daarop het recht in eigen hand en schiet de moordenaar van zijn gezin dood. En híj wil wél een proces en het daarbij behorende mediacircus.

Roze tandenborstel 

De eerste helft van Het Vonnis is gefilmd als een spannende wraakthriller. Maar Luc is geen Charles Bronson: wanneer hij De Groot neerschiet trilt hij als een espenblad. En je leeft mee met de wraakzuchtige vader. Thuis hangt het jasje van zijn dode dochter nog aan de kapstok. Haar roze tandenborstel staat nog in de badkamer.

Het zijn korte, woordloze momentopnames. Verheye regisseert sober, want meer hoeft er eigenlijk ook niet uitgelegd te worden. Wanneer Luc zijn aanslag op De Groot voorbereidt, zorgen mooie top-shots en spannende blikken door autoruiten en achteruitkijkspiegels voor de spanning.

Toespraken 

Maar het is vooral de tweede helft van Het Vonnis die indruk maakt. Na de dood van De Groot moet Luc zich voor de rechter verantwoorden. De toon verandert volledig. Jappe Claes (als procureur-generaal), Veerle Baetens (als de aanklager Meester Teugels) en Johan Leysen (als advocaat Jan De Cock) vlammen in de rechtszaal.

Verheyen heeft het aangedurfd om er een klassiek rechtbankdrama van te maken, met vier lange en goed geschreven toespraken. Justitie heeft Luc in de steek gelaten, zegt zijn advocaat. "Verdriet kan en mag geen alibi zijn voor wraak," vindt de procureur-generaal. Wie heeft er gelijk? Het mooie is, dat iedereen overtuigd - en regisseur Jan Verheyen vooral.

Te zien in 9 zalen