We are the Best – Lukas Moodysson

Feelgoodmovie over twee meisjes die in het Stockholm van 1982 een punkband beginnen. Van de maker van Fucking Amål.

Het werk van de Zweedse filmmaker Lukas Moodysson valt grofweg in twee soorten uiteen: feelgoodmovies en feelbadmovies.

Tot de laatste categorie behoren gitzwarte films als Lilja 4-ever (2002, over een tienerhoertje) en A Hole in my Heart (2004), maar de Zweedse regisseur begon zijn carrière met feelgoodmovies als Fucking Amål (1998) en Together (2000).

Zijn nieuwste film, We are the Best, is na een reeks deprimerende films gelukkig weer een feelgoodmovie die overeenkomsten vertoont met zijn eerdere succesfilms. Net als in Fucking Amål draait het om twee pubermeisjes die zich suf vervelen, en net als in Together biedt de film een mooi tijdsbeeld - in Together was het de jaren zeventig, in We Are the Best is het de vroege jaren tachtig, 1982 om precies te zijn.

Hanenkam

Terwijl haar moeder met vrienden luidruchtig haar veertigste verjaardag viert verveelt de 12-jarige Bobo (Mira Barkhammer) zich suf. Ze wil punker zijn en heeft haar haar kort geknipt maar nu ziet ze er met haar brilletje als een jongetje uit. Haar vriendin Klara (Mira Grosin) is nog iets verder gegaan: die gaat nu met een hanenkam door het leven.

Dit fashion statement levert hem op school vooral hoon op - en intussen vervelen ze zich nog steeds. Dus besluiten ze een punkband op te richten. Ze kunnen weliswaar geen instrument bespelen, maar goed: hoe moeilijk kan punk zijn? Ze hebben in elk geval een oefenruimte tot hun beschikking in het plaatselijke clubhuis, waar ook de hardrockband Iron Fist oefent.

Bekijk trailer:

Christelijk

Wanneer muziek maken toch iets moeilijker blijkt dan ze dachten, vragen ze de iets oudere Hedvig (Liv LeMoyne) om muziekles. Hedvig kan namelijk uitstekend gitaar spelen, maar ze is wel zeer christelijk. Om die reden is ze op school al net zo'n outcast als de twee jonge punkers, en dat schept, na een afwachtend begin, een band. En daarna een punkband.

Het op een strip van Moodyssons vrouw Coco gebaseerde We are the Best! klinkt misschien als een kinderfilm, maar is een feelgoodfilm voor alle leeftijden. Grote problemen komen nu eens niet aan de orde - dat Bobo's moeder is gescheiden is niet echt een probleem. Bovendien acteren de kinderen geweldig naturel. Met We are the Best keert Moodysson terug naar de feelgoodmovies waarmee hij bekend werd en dat is een goede keuze.

In 15 zalen