Degelijke actiethriller waarin Liam Neeson als air marshal aan boord van een vliegtuig te maken krijgt met een anonieme terrorist.

Liam Neeson heeft zich de afgelopen jaren ondanks zijn leeftijd (60 plus) ontwikkeld als een onwaarschijnlijke actieheld.

Dat komt met name door het succes van thrillers als Taken en Taken 2 - actiefilms waarin het script nogal eens het zwakke punt is, maar daar knokt Neeson zich met zijn chagrijnige kop en imposante gestalte wel doorheen.

Unknown was nog zo'n film waarin het onrecht Neesons personage trof en hij zich door een onwaarschijnlijk verhaal heen moest knokken. Met de regisseur van die film, Jamie Collet-Serra, heeft Neeson nu Non-Stop gemaakt, een film die beter in elkaar zit dan de trailer (die ook veel te veel van het verhaal weggeeft) doet vermoeden.

Pistool

Neeson speelt Bill Marks, een man die met tegenzin op een vlucht naar Londen stapt en met zichzelf in de knoop zit: hij is een alcoholist, hij rookt stiekem op een vliegtuigtoilet en dan smokkelt hij ook nog een pistool mee aan boord. Gelukkig blijkt Bill een air marshal, wat zijn wapen verklaart: hij vliegt mee om de veiligheid aan boord te garanderen.

Dat lukt niet best, want Bill krijgt een sms'je waarin iemand dreigt elke twintig  minuten iemand aan boord te vermoorden, tenzij er 150 miljoen dollar wordt overgemaakt. Uiteraard probeert Bill met zijn collega eerst uit te vinden wie die sms'jes verstuurt, maar dat valt nog vies tegen. Waardoor er inderdaad na twintig minuten een dodelijk slachtoffer valt.

Wie?

Bill gaat koortsachtig op zoek naar de terrorist. Is het de kale man die de hele vlucht al gespannen kijkt? Is het de nerveus bibberende stewardess? Is het de man met de bril die hem aansprak op het vliegveld? Is het de vrouw (Julianne Moore) die naast hem zit? Is het toch die ene moslim aan boord? Of is Bill het soms zelf? De rekening waar het geld heen moet staat namelijk op zijn naam.

Non-stop is zo'n actiethriller waarbij om de vijf minuten een ander personage verdacht is, en dat maakt de film alleen maar leuker. Bovendien zit het script geraffineerd in elkaar: bijna elke keer als de kijker zich afvraagt "waarom doen ze niet gewoon dit of dat", komt daar een logische verklaring voor. Goed, aan het eind vliegt de film letterlijk uit de bocht, maar Neeson heeft in veel beroerder actiefilms gespeeld. Non-Stop biedt - jawel! - non-stop spanning.

In 73 zalen te zien.