Feelgoodmovie over een eigenwijze oude man die denkt een miljoen te hebben gewonnen. Van de maker van Sideways; genomineerd voor zes Oscars.

Filmmaker Alexander Payne mag graag op licht-ironische wijze mensen portretteren die ondanks hun zwakheden de kijker voor zich winnen.

Dat deed hij in About Schmidt (2002, Jack Nicholson in een camper); in Sideways (2004, Paul Giamatti op wijnreis); en in The Descendants (2011, George Clooney staat er alleen voor wanneer zijn vrouw in coma raakt).

Het leverde hem tot twee keer toe een Oscar op voor Beste Script.

Ook voor zijn nieuwe film Nebraska is Payne weer genomineerd, voor Beste Regie; het script (van Bob Nelson) kreeg een van de zes Oscarnominaties die Nebraska ten deel vielen, net als hoofdrolspeler Bruce Dern. Andere nominaties zijn er voor Beste Film, Beste Vrouwelijke Bijrol en Beste Camerawerk, voor de fraaie zwart/wit beelden van Amerika's achterland.

De film won ook begin deze maand de Publieksprijs op het Filmfestival van Rotterdam.

Miljoen dollar

Wanneer de bejaarde Woody Grant (Bruce Dern) een brief krijgt van een postorderbedrijf met de boodschap dat hij een miljoen dollar heeft gewonnen staat zijn besluit vast: hij gaat van zijn woonplaats Billings, Montana naar Lincoln, Nebraska om zijn prijs op te halen. Ook al is dat ruim duizend kilometer verderop en is hij zijn rijbewijs kwijt - desnoods gaat hij lopen.

Lopen doet de koppige Woody inderdaad, en wanneer hij door de een bezorgde politieagent wordt thuis gebracht vertrekt hij gewoon opnieuw. Tot ergernis van zijn vrouw Kate (June Squibb), die hun zoon David (Will Forte) erbij haalt. Kan hij zijn vader er niet van overtuigen dat de brief nep is en Woody helemaal geen miljoen heeft gewonnen?

Roadmovie

Omdat het heeft geen zin heeft op de eigenwijze Woody in te praten besluit David zijn vader dan maar met de auto naar Nebraska te brengen. Zo verandert de film in een roadmovie door het uitgestrekte Heartland van Amerika, waar het tweetal een lange tussenstop maakt in Hawthorne, de plaats waar Woody opgroeide en nog veel familie en vrienden heeft. En als ze horen dat hij miljonair is heeft hij er ineens nog veel meer vrienden bij.

Nebraska is opnieuw een heerlijk portret van mensen met hun zwakheden. De simpele verlangens van Woody (een nieuwe truck en een nieuwe compressor) staan haaks op de geldzucht van de mensen uit zijn verleden, zoals de valse Ed Pegram (Stacy Keach). Prachtig gespeeld, mooi in beeld gebracht en met een licht melancholische ondertoon die nooit naar sentimenteel afglijdt.

In 27 zalen te zien.