Geslaagde remake van de Paul Verhoeven-klassieker uit 1987. Met Joel Kinnaman, Gary Oldman en Michael Keaton.

Paul Verhoeven brak ruim een kwart eeuw geleden door in Hollywood met Robocop (1987), een satirische sf-film over een robotagent. Verhoeven continueerde zijn Amerikaanse succes met de sf-film Total Recall (1990).

Die film kreeg twee jaar terug een remake, maar die was letterlijk nogal bloedeloos. De remake van Robocop pakt gelukkig stukken beter uit.

De nieuwe Robocop speelt wederom grotendeels in Detroit, in de nabije toekomst. Een jaartal wordt in de film nooit genoemd - de persmap meldt dat het 2028 is - maar alleen de futuristische mobieltjes geven aan dat we inderdaad naar de nabije toekomst kijken. Robots van Omnicorp zorgen overal op de wereld voor orde en gezag, alleen Amerika zelf wil er niet aan geloven.

Publieke opinie

Tot ergernis van robotfabrikant Raymond Sellars (Michael Keaton), die een flinke afzetmarkt aan de VS zou hebben. Hij probeert de publieke opinie te bespelen via tv-columnist Pat Novak (Samuel L. Jackson) maar het Amerikaanse publiek is nog niet rijp voor emotieloze robots. Sellars krijgt dan een gouden idee: als ze nu eens een mens met een robot combineren?

Bekijk trailer:

De ideale proefpersoon dient zich aan in de vorm van Alex Murphy (Joel Kinnaman), een dappere diender die bij een aanslag zwaargewond raakt. Hij wordt door dr. Dennett Norton (Gary Oldman) verbouwd tot de eerste Robocop. Hij is bijna net zo efficiënt als een robot, al zorgen zijn menselijke emoties nog wel dat hij minder snel beslist. Dat moet dus nog even worden gefinetuned.

Maatschappijkritiek

De nieuwe Robocop is in de vaardige handen van de Braziliaanse regisseur José Padilha (Tropa de Elite 1 & 2) een sterke actiefilm geworden, met een dosis maatschappijkritiek. De Zweedse acteur Joel Kinnaman (Snabba Cash) zet een prima Alex Murphy neer, die ook in robot-outfit menselijk blijft. De Braziliaanse en Zweedse inbreng voorkomen dat Robocop een gladde Hollywoodfilm wordt - net zo min als het origineel dat was.

De nieuwe Robocop doet met zijn zwarte pantser en dito motor wel aan een capeloze Batman denken. Er zijn meer opvallende verwijzingen naar Batman: Keaton was rond 1990 twee keer te zien als Batman terwijl Oldman commissaris Gordon speelde in de laatste drie Batmanfilms. Toeval, want Robocop heeft een geheel eigen sfeer en kan prima op zichzelf staan.

In 65 zalen