Coole vampierfilm met Tilda Swinton en Tom Hiddleston als bloedzuigers. Sfeervol, maar ook traag.

Jim Jarmusch was in de jaren tachtig en negentig een van de coolste regisseurs uit de arthouse scene.

De grijs gekuifde filmmaker brak in 1984 door met zijn tweede lange film, Stranger Than Paradise, en maakte daarna sfeervolle en muzikale films met Tom Waits (Down by Law, 1986), Johnny Depp (Dead Man, 1995) en Bill Murray (Broken Flowers, 2005).

Jarmusch' vorige film, The Limits of Control (2009), werd minder goed ontvangen. Mede daarom duurde het een paar jaar voor hij zijn nieuwe film, Only Lovers Left Alive, kreeg gefinancierd. Terwijl het een vampierfilm is, een populair genre de laatste jaren. Maar het is natuurlijk wel een vampierfilm in Jarmusch-stijl: cool, relaxt, muzikaal en met meer sfeer dan actie.

We maken kennis met twee bleekneuzen: Eve (Tilda Swinton, ook al te zien in Broken Flowers en The Limits of Control), die in Tanger woont; en Adam (Tom Hiddleston uit Thor), die zich als underground-muzikant heeft teruggetrokken in Detroit.

Het zijn allebei nachtmensen, maar waar Eve geniet van haar nachtelijk bestaan lijdt Adam aan depressies. Hij heeft zelfs een pistool klaarliggen, en bestelt een houten kogel bij zijn vaste klusjesman.

Bloedijsjes

Mocht de toeschouwer het nog niet weten dan begint het nu wel te dagen: Adam is inderdaad een vampier. Maar wel een welopgevoede: hij valt geen mensen (‘zombies’ noemt hij ze denigrerend) aan, maar koopt illegaal zakken bloed bij de bloedbank, waar hij zich uitgeeft voor ‘Dr Caligari’ of ‘Dr Mabuse’ - cinefiele inside jokes die kenmerkend zijn voor de droge humor van Jarmusch, net als de bloedijsjes die later in de film opduiken.

Maar vers bloed kan het gemis van Eve, zijn eeuwenlange metgezel, niet verhelpen, dus vliegt ze (met een nachtvlucht) naar Detroit om Adam op te vrolijken. Dat lukt, maar het gelukkige tweetal wordt al snel gestoord door de komst van Eve’s zus Ava (Mia Wasikowska). Deze jongere vampier brengt met haar onbesuisde gedrag de schuilplaats van Adam in gevaar.

Bekijk de trailer: 

Sfeervol maar sloom

De komst van Ava is een welkome bron van conflict in een film waar tot dan toe te weinig gebeurt. Jarmusch is zoals altijd prima in sfeertekening, ook nu weer geholpen door een fijne soundtrack, maar iets meer drama had de film zeker geen kwaad gedaan: Adam en Eve moeten wel de sloomste vampiers uit de filmgeschiedenis zijn.

Desondanks zullen de Jarmusch-fans weer aan hun trekken komen bij deze wederom sfeervolle, coole en relaxte film.

In 20 zalen te zien.