Geslaagde feelgoodfilm van en met Ben Stiller. Dagdromer onderneemt eindelijk actie.

​Ben Stiller heeft in films meestal de rol van opgefokt mannetje, of het nu een komedie is (Meet the Parents) of een meer serieuze film (Greenberg). Ook wanneer hij zelf de regie voor zijn rekening neemt (Tropic Thunder) schiet Stiller vaak in zijn vertrouwde opgefokte rol.

Daarom is het een verademing dat hij dat in het door hem geregisseerde The Secret Life of Walter Mitty nu eens níet doet.

The Secret Life of Walter Mitty is gebaseerd op een kort verhaal van James Thurber dat in 1947 ook al werd verfilmd met de alweer bijna vergeten komiek Danny Kaye in de hoofdrol. De versie van Stiller speelt in het heden, maar draait nog steeds om de dagdromer Walter Mitty (Stiller zelf), een schuchtere vrijgezel die nog te verlegen is om via internet te daten.

Life

De man die het leven niet durft te omarmen werkt, ironisch genoeg, bij het tijdschrift Life, maar dan wel in het negatievenarchief, de meest weggestopte en ouderwetse plek van de redactie. Op een kwade dag arriveert een brigade snelle jongens met hippe baardjes die het hele tijdschrift als ouderwets bestempelen: Life wordt digitaal, en er gaan ontslagen vallen.

Er komt nog één papieren afscheidsnummer en de coverfoto daarvan is al geschoten door de legendarische fotograaf Sean O'Connell (Sean Penn). Hij heeft de negatieven ook al aan Mitty gestuurd, maar juist het negatief van de foto die de cover moet sieren is kwijt. En de excentrieke fotograaf, die de hele wereld afreist, heeft geen mobiele telefoon of e-mailadres.

Huismus

Walter moet en zal zijn plicht volbrengen voor dat laatste nummer, al was het maar om indruk te maken op Cheryl, (Kirsten Wiig), de collega waar hij stiekem verliefd op is en die na het laatste nummer van Life uit zijn leven zal verdwijnen. De plichtsgetrouwe huismus besluit in een zeldzame spontane opwelling de fotograaf achterna te reizen, eerst naar IJsland, en daarna naar nog meer afgelegen plekken.

De boodschap van The Secret Life of Walter Mitty is overduidelijk: omarm het leven! Maar de uitwerking is al net zo subtiel als het spel van Stiller. Geen grote gebaren, alleen af en toe wat symboliek, welgekozen special effects of droge humor. The Secret Life of Walter Mitty is een prima film om het jaar mee te beginnen en daarmee de eigen goede voornemens te onderstrepen.

Te zien in 89 zalen