Saving Mr. Banks - John Lee Hancock

Geestige maar iets te zoete reconstructie over de moeizame totstandkoming van Mary Poppins. Met Tom Hanks en Emma Thompson.

Volgend jaar is de Disney-klassieker Mary Poppins vijftig jaar oud en dat leek de Disney Studio een mooie aanleiding nog eens stil te staan bij de onorthodoxe totstandkoming van deze muzikale film.

De rol van Walt Disney wordt gespeeld door Tom Hanks, de meest aaibare acteur van zijn generatie, terwijl Emma Thompson de rol van Mary Poppins-schrijfster P.L. Travers voor haar rekening neemt.

Saving Mr. Banks - genoemd naar een personage uit Mary Poppins - begint verrassend in Australië, aan het begin van de twintigste eeuw. Daar speelt een meisje in een tuin.

Dan schakelt de film over naar het Londen van 1961, waar de zeer eigenwijze P.L. (Pamela) Travers door haar agent wordt overgehaald naar Los Angeles te vliegen. Ze is namelijk blut, en Walt Disney heeft al twintig jaar aangeboden haar boek Mary Poppins te verfilmen.

Bitse Britse

P.L. Travers vertrekt met tegenzin, omdat de zeer bitse Britse alles haat aan zonnig Californië en de vrolijke Disney-cultuur. Dat levert een fikse culture clash op: Travers gruwt ervan dat haar hotelkamer bij wijze van welkomstgeschenk vol Disneyfiguren is gepropt. Bovendien heeft ze een hekel aan commercie, Hollywood, animatiefilms én musicals. Als dat maar goed gaat...

Bekijk trailer:

Dat gaat ook niet goed: omdat de beminnelijke Walt Disney erop staat 'Walt' genoemd te worden, noemt zij hem consequent 'Mr. Disney'. Omgekeerd wil zij per se 'Mrs Travers' genoemd worden en dus noemt Disney haar steevast plagerig 'Pam'. Ook voor de scriptschrijvers en liedjesschrijvers is P.L. Travers een kwelling: niets is goed genoeg en eigenlijk wil ze helemaal geen liedjes.

Flashbacks

In regelmatig terugkerende flashbacks leren wij langzaam de oorsprong van Mary Poppins kennen, en het jeugdtrauma van de van oorsprong Australische schrijfster, die een fantasierijke doch alcoholistische vader (Colin Farrell) had. Die flashbacks overtuigen minder, temeer daar ze nooit helemaal verklaren hoe het vrolijke meisje zo’n zure oude vrijster is geworden die desondanks zo’n vrolijk kinderboek heeft kunnen schrijven.

Oscarwinnaars Hanks en Thompson bijten zich smakelijk vast in hun rol, en de culturele verschillen worden breed uitgemeten. Het duurt nog vrij lang tot het onvermijdelijke moment waarop de schrijfster ontdooit. Onvermijdelijk, want Mary Poppins is verfilmd. Dat de schrijfster achteraf toch niet blij was met de filmversie vertelt Saving Mr. Banks dan weer niet: het blijft wel een Disneyfilm.

In 35 zalen