Finn - Frans Weisz

Nederlands Kerstsprookje met Daan Schuurmans, Jan Decleir en Hanna Verboom.

Als het aan de Nederlandse regisseurs ligt, worden de feestdagen extra betoverend en sprookjesachtig dit jaar.

In Midden in de Winternacht ontmoetten we al een sprekende eland. In Hemel op Aarde, vanaf 9 januari te zien, draait ook alles om magie en geloof.

En ook Finn, de negenjarige hoofdpersoon van de Kerstfilm van Frans Weisz (Leedvermaak, Bij nader inzien), raakt betoverd… door een viool. En door de vurige wens met de prachtigste vioolmuziek de herinnering aan zijn overleden moeder in leven te houden.

Tovenaar

Finn (Mels van der Hoeven) heeft prachtig rood haar - net als zijn moeder voordat ze stierf. En hij is een beetje op zichzelf - net zoals zijn vader (Daan Schuurmans). Ze wonen in Drenthe in een boerderijtje aan de dijk. Hij zit op voetbal, omdat het van zijn vader moet, maar in het veld staat hij meestal te dromen.

Bekijk trailer:

Op een dag ziet Finn een mysterieuze oude man (Jan Decleir) zijn intrek nemen in een verlaten boerderijtje. De man speelt prachtig viool en in een flits ziet Finn even zijn dode moeder staan in de sneeuw. "Een tovenaar", vertelt hij thuis opgewonden. Hij wil ook op vioolles. Maar waarom reageert zijn vader toch zo woedend?

Verdrietige schaduw 

Finn is een modern sprookje. Het jochie heeft een stoere fiets, een leuke juf (Hanna Verboom), trekt zich weinig aan van de pestkoppen op school en deelt het huishouden met zijn vader. Er hangt alleen een verdrietige schaduw over hun leventje. Die kast waar hij niet in mag kijken… Die oude foto van moeder…

Scenariste Janneke van der Pal schreef veel voor televisie en dan vooral voor kinderen. De kleuterserie Adriaan en Sien van Sellingen waren van haar hand. Ze schreef Finn als een film over het verdriet, de schuldgevoelens en de fantasiewereld van een negenjarige jongen - met een mooie verrassing.

Melodramatisch

Het spel van de jonge acteurtjes is soms een beetje stijf en de makers willen in de dialogen vaak teveel uitleggen. Finn gaat natuurlijk stiekem vioolles nemen bij de oude man, maar wat als zijn vader erachter komt? "Dan laat ik hem horen hoe mooi ik kan spelen. Dan wordt hij misschien óók betoverd en denkt hij aan mijn moeder."

Jammer, want zonder uitleg was dat ook wel duidelijk geweest. Een wrange en ontroerend twist wordt ook wat minder effectief omdat er kennelijk nog een melodramatische Kerst-finale achteraan moest komen. Maar, ach, Kerst is ook een melodramatisch feest en Weisz filmt het allemaal wel mooi meeslepend en dromerig.

In 31 zalen

Lees meer over:
Tip de redactie