Thanks for Sharing - Blumberg

Tragikomedie over seksverslaafden heeft grappige maar ook weeïge momenten. Met Mark Ruffalo, Tim Robins, Gwyneth Paltrow, Josh Gad en Pink.

Na Shame (2011) en Don Jon is Thanks for Sharing de derde film in relatief korte tijd over seksverslaving. Maar terwijl Shame een intens drama was, is Don Jon juist een luchtige rom-kom over porno als uit de hand gelopen hobby.

Thanks for Sharing zit er als tragikomedie een beetje tussenin: de film heeft luchtige momenten maar neemt het probleem wel serieus.

De eerste verslaafde waar we kennis mee maken is Adam (Mark Ruffalo), een op het oog geslaagde zakenman die echter vaste klant is bij een therapiegroep. Dankzij de steun van ex-verslaafde Mike (Tim Robbins) is Adam al vijf jaar 'nuchter', want zo noemen ook seksverslaafden het wanneer ze de verleiding kunnen weerstaan.

Rukker

Neil (Josh Gad) is de nieuweling in de therapiegroep en hij staat nog maar aan het begin. Als dwangmatig rukker en eter zet hij zelfs zijn baan in het ziekenhuis op het spel. Wanneer hij op staande voet wordt ontslagen nadat hij heeft geprobeerd onder de rok van zijn bazin te filmen beseft hij dat hij serieuze stappen moet ondernemen om van zijn verslaving af te komen.

Ondertussen maakt Adam kennis met de opgewekte Phoebe (Gwyneth Paltrow) en zet hij de voorzichtige eerste stappen naar een nieuwe relatie. Zij gooit al snel haar kaarten op tafel: ze heeft borstkanker gehad en dus ‘neptieten’, zoals ze zelf noemt. Adam durft echter zijn gênante geheim nog niet op tafel te gooien en werkt zich daardoor steeds meer in de nesten.

Verslaafde zoon

Coach Mike heeft intussen ook zo zijn problemen wanneer zijn zoon Danny (Patrick Fugit) na lange afwezigheid thuis komt. Ooit was Danny verslaafd - ja, hij ook al - en aangezien Mike er beroepsmatig van uitgaat dat je nooit helemaal van je verslaving af bent geeft hij zijn zoon niet het voordeel van de twijfel. En ook dat levert natuurlijk weer wrijvingen en misverstanden op.

In Thanks for Sharing wisselen grappige en dramatische momenten elkaar af, als in tv-serie. Dat geeft de film weliswaar lucht, maar maakt de problemen ook nogal futiel. De zalvende muziek versterkt de zweverige toon. Daar staat tegenover dat de acteurs prima op dreef zijn; zelf zangeres Pink maakt een overtuigende indruk als een seksverslaafde die bevriend raakt met Neil.

In zes zalen te zien.