Mark Wahlberg en Denzel Washington aan elkaar gekoppeld in een actiefilm waarvan de dialogen beter zijn dan het verhaal.

De IJslandse regisseur Baltasar Kormákur heeft een staat van dienst waar menig Nederlandse regisseur jaloers op zou zijn.

Hij debuteerde in 2000 met het goed ontvangen 101 Reykjavik en regisseerde in 2005 zijn eerste Amerikaanse film, A Little Trip to Heaven. Als producer maakte hij in 2008 de thriller Reykjavik Rotterdam die vorig jaar een Amerikaanse remake kreeg, het door Kormákur zelf geregisseerde Contraband.

Mark Wahlberg was de hoofdrolspeler én de producent van Contraband en Wahlberg speelt ook weer één van de hoofdrollen in Kormákurs nieuwste film, 2 Guns. De andere 'gun' is in handen van Denzel Washington, voor de gelegenheid uitgedost met hippe hoedjes en gouden tanden. In de openingsscène beramen Bobby (Washington) en Stig (Wahlberg) een bankoverval in een er tegenover gelegen diner.

Tarantino

Die openingsscène doet onwillekeurig aan Tarantino denken, met babbelende gangsters die ook nog ruziën over de hoogte van de fooi aan de serveerster (zie: Reservoir Dogs). Wanneer de volgorde van de gebeurtenissen ook nog door elkaar wordt gehusseld (zie: Pulp Fiction) lijkt de vrees terecht dat we bij de zoveelste Tarantino-epigoon zijn beland, bijna 20 jaar na Pulp Fiction.

Bekijk trailer:

Maar wellicht bedoelde Kormákur de openingsscène als eerbetoon aan Tarantino, want de rest van het verhaal is een stuk rechtlijniger. Al worden wel de nodige actiefilmclichés vet aangezet: gaat het normaal om een enkele foute diender, in 2 Guns is iedereen corrupt of heeft op zijn minst een dubbele agenda. Zelfs de hoofdrolspelers zijn niet wat ze beweren te zijn.

Perverse CIA-agent

Dat 2 Guns gebaseerd is op een graphic novel zal zeker te maken hebben met de overdreven uitwerking. Bill Paxton lijkt als perverse CIA-agent zo weggelopen uit Sin City, al maakt hij wel een vermakelijk nummer van zijn rol.

Dat maakt het wat dragelijker dat het verhaal vol onwaarschijnlijkheden en plotgaten zit (Bobby en Stig houden op klaarlichte dag een huis in de gaten in een wel heel opvallend auto, geparkeerd recht tegenover het huis).

Overdrijving

2 Guns moet het dus niet van originaliteit maar van overdrijving hebben, en niet van het verhaal, maar van scherpe dialogen. Dan is het prettig dat Wahlberg en Washington als partners in deze - in feite ouderwetse - buddy movie uitstekend aan elkaar gewaagd zijn. Regisseur Kormákur is intussen alweer bezig aan zijn volgende project: de avonturenfilm Everest, met Jake Gyllenhaal en Josh Brolin.

In 76 zalen

Lees ons interview met de cast van 2 Guns