Spannende en spectaculaire actiefilm waarin zombies de wereld overspoelen is zijn enorme budget meer dan waard. Met Brad Pitt.

De grote populariteit van zombies - mede dankzij de tv-serie The Walking Dead - maakte de weg vrij voor World War Z, een peperdure (naar schatting 200 miljoen dollar) actiefilm met Brad Pitt in de hoofdrol.

De productie was verre van probleemloos: een recent Vanity Fair-artikel maakte gewag van ruzies tussen regisseur Forster en hoofdrolspeler/producent Pitt, re-shoots, hermontages, uitgestelde releasedata en een uit de klauwen lopend budget.

Dat is doorgaans een recept voor een rampzalig resultaat - zie Waterworld - maar kan ook een kassucces opleveren - zie Titanic. Of World War Z ook een kassucces wordt en zijn megabudget terugverdient moet nog blijken, maar het eindresultaat is zeer de moeite waard. De film is dik twee uur lang ongemeen spannend en bevat een handvol scènes die instant-klassiekers kunnen worden.

World War Z komt snel ter zake: Gary Lane (Pitt) is een voormalige VN-afgezant die menig brandhaard bezocht maar nu als huisman pannenkoeken bakt voor zijn vrouw Karin (Mireille Enos) en twee dochters. Op een ochtend komen ze in hun stad Philadelphia vast te staan in de file en al snel blijkt dat er iets vreemds aan de hand is. Razende horden hondsdolle mensen vallen andere mensen aan.

Virus of zombies

Gary weet met zijn gezin een aantal keren ternauwernood te ontkomen, en vindt een veilig heenkomen op een vliegdekschip dankzij zijn oude VN-contacten. Zijn relaties stellen wel als voorwaarde dat hij zijn ervaring weer in dienst moet stellen om een oplossing te vinden voor deze inmiddels wereldwijde epidemie. Over de oorzaak zijn de geleerden het nog niet eens: is het een virus of zijn het inderdaad zombies?

Dus reist Gary met een nerveuze wetenschapper af naar Zuid-Korea, waar op een militaire basis aanwijzingen voor de aard van de epidemie gevonden zouden kunnen worden. Een sleutelrol ter plekke wordt gespeeld door de Nederlandse acteur Michiel Huisman, als de onverschrokken marinier Ellis. Huisman mag ook nog even door de regen fietsen, als een echte Hollander!

Vliegtuig

De zoektocht naar de bron voert verder nog naar onder meer Jeruzalem, waar ook een bloedstollende actiescène is gesitueerd. Klapstuk van de film is echter een zombie-uitbraak aan boord van een vliegtuig, hoewel een sluippartij in een medisch lab ook de nagels van het publiek op de proef stelt. World War Z heeft zeker zes van dit soort spannende kunststukjes.

Daarbij neem je zwakheden in het scenario graag voor lief. Ja, Gary had beter kunnen bellen voor informatie in plaats van af te reizen naar de plek des onheils, maar dan hadden we een minder spannende film gehad. Pitt speelt geen onfeilbare superheld, maar iemand die fouten maakt, en dat maakt de film nog spannender. World War Z - in 3D is niet de rampfilm geworden die werd gevreesd, maar een van de meest enerverende zomerfilmervaringen.

Te zien in 111 zalen