Geslaagde verfilming van de complexe, sprookjesachtige bestseller van de Brits-Indiase schrijver Salman Rushdie.

Midnight’s Children begint op een historisch moment: 15 augustus 1947, de nacht dat India onafhankelijk werd van Groot-Brittannië. Zó magisch was dat moment, dat alle kinderen die toen geboren werden bijzonder gaven hebben en telepathisch met elkaar in contact staan.

Saleem (Satya Bhabha) is één van die Middernachtskinderen. Maar voordat we meer over hem horen, verhaalt hij eerst van hoe zijn grootvader, dokter Aadam Aziz (Rajat Kapoor) verliefd werd op Naseem (Shabana Azmi), een patiënte die hij alleen in hemelse onderdelen mocht onderzoeken: een stukje been, een beetje buik, een borst…

En vanaf die eerste liefde gaat het verhaal verder. Mumtaz (Shahana Goswami), één van de dochters van Aadam en Naseem, wordt verliefd op Nadir (Zaib Shaikh), een jongeman die moest onderduiken omdat hij campagne voerde tegen de splitsing van India en Pakistan. Mumtaz is de moeder van onze held Saleem.

En, zoals in alle verhalen van Rushdie, het zit zelfs nóg iets ingewikkelder. Tussen de Middernachtskinderen Saleem, geboren in een rijke familie, en de straatarme Shiva (Siddharth) bestaat nóg een verband – al zal de geschiedenis van India en Pakistan de twee lotsverbonden jongens ook steeds weer uiteenrukken.

Duizend-en-één-nacht

De stem van de verteller in de film is die van Salman Rushdie, die ook zélf zijn dikke roman omwerkte tot scenario. Er zitten nogal wat verwijzingen in naar de vertellingen van Duizend-en-één-nacht en dat is geen toeval. Ook Midnight’s Children puilt uit van de vreemde verhalen, historische gebeurtenissen en opvallende personages.

De onafhankelijkheid van India, de burgeroorlog in Bangladesh, de eerste kernproeven, de accordeonspeler Wee Willie Winkie, de verpleegster Mary en haar daad van revolutionair verzet, de heks Parvati en haar mand-van-onzichtbaarheid en, vooral, die oude slangenbezweerder Picture Singh…

Abracadabra

Net als de meeste andere sprookjes is Midnight’s Children afwisselend spannend, geestig, aangrijpend en poëtisch. Het is wel jammer dat de film iets te lang is en dat de regie van Deepa Mehta wat conventioneler is, dan de verrassende, bloemrijke en voortdurend meanderende taal die Rushdie bezigt in zijn betoverende roman.

Maar dat is dan wel een roman die tot nu toe volkomen onverfilmbaar leek. Mehta is er wonderwel tóch in geslaagd. "Abracadabra",  zeggen ze dan in deze film. "Is het leven niet wonderlijk?"

​Bekijk de trailer:

In 13 zalen