Intrigerend drieluik over vaders en zonen, van de maker van Blue Valentine. Met Ryan Gosling, Eva Mendes en Bradley Cooper.

Drie jaar geleden maakte Derek Cianfrance het onderschatte Blue Valentine. Een drama over het begin en het einde van een relatie, waarin Ryan Gosling en Michelle Williams tot het uiterste gingen.

Gosling keert terug in de nieuwe film van Cianfrance, The Place Beyond the Pines, maar zijn rol als stuntman doet eerder denken aan Drive, de film waarmee de acteur een jaar later wél doorbrak.

Gosling speelt Luke, een geblondeerde en zwaar getatoeëerde stuntrijder die op de kermis met zijn motor in een kooi rijdt.

De introductie van Luke is fraai: in een minutenlang openingsshot zien we Luke vlak voor zijn show op zijn vol getatoeëerde rug, waarna hij een rood jasje aantrekt dat hem aan James Dean doet denken. Pas wanneer hij de tent inloopt zien we zijn gezicht.

Housebroeken

Gosling, die een nogal doorsnee rol speelde in Gangster Squad, blijft zelfs cool wanneer hij zich in vreselijke housebroeken hult - de film speelt grotendeels in 1997.

Bekijk trailer:

Wanneer blijkt dat hij een zoon heeft overgehouden aan een one night stand met Romina (Eva Mendes) aarzelt hij geen moment: hij zegt zijn baan als rondreizende stuntman op om voor zijn zoon te kunnen zorgen.

Bankovervallen

Dat impulsieve gedrag levert problemen op, aangezien Romina al een nieuwe vriend heeft en Luke geen baan meer. Dat Luke vervolgens zijn vaardigheden als stuntman gaat inzetten bij bankovervallen biedt ook niet echt toekomstperspectief. Zeker niet wanneer de door Bradley Cooper gespeelde agent Avery Cross zijn intrede doet.

Al snel verschuift de aandacht van de film van bad guy Luke naar good guy Cross, die ook net een zoon heeft gekregen. En ook Cross heeft als agent de nodige moeite op het goede pad te blijven vanwege corrupte collega's (de immer gluiperige Ray Liotta). Cross speelt de centrale rol in het tweede deel van het drieluik dat The Place Beyond the Pines blijkt te zijn.

Toeval

Het derde deel speelt 15 jaar later en draait rond de beide zonen. Hierin helpt het script het toeval behoorlijk, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn wanneer je Pines ziet als een noodlotsdrama, waarin de beslissingen van vaders invloed hebben op hun zonen. Mede dankzij het acteerwerk van Gosling en Cooper levert dat een intrigerend drama op.

In 36 zalen