Anna Karenina - Joe Wright

Joe Wright brengt Anna Karenina, een dikke realistische Russisch roman uit 1877, weer tot leven in een prachtige moderne filmbewerking.

Het romantische en tragische verhaal van Anna Karenina, eind negentiende eeuw geschreven door Leo Tolstoi, behoort tot de wereldliteratuur.

In 1914 verscheen een eerste filmversie. Greta Garbo speelde Anna in 1935.

De versie van Joe Wright, de regisseur van Atonement en Pride & Prejudice, mag een nieuwe mijlpaal heten.

Schandalige liefde

Tom Stoppard, die een Oscar won voor zijn scenario van Shakespeare in Love, bewerkte de roman van Tolstoi ingrijpend, maar bleef het verhaal in grote lijnen trouw. Anna Karenina gaat over een grote, romantische liefde die brak met alle sociale conventies en schandaal wekte.

Anna Karenina (Keira Knightley, erg goed) is de levenslustige echtgenote van de hooggeplaatste overheidsdienaar Aleksej Aleksandrovitsj Karenin (Jude Law, ook excellent). Hij biedt haar bijna alles: welvaart, aanzien en een leven in de beau monde. Hij is alleen niet zo gepassioneerd. Ze hebben een zoon samen en wonen in Sint-Petersburg.

Maar wanneer Anna’s broer Oblonsky (Matthew Macfadyen) haar vraagt om naar Moskou te komen om zijn huwelijk te redden, komt ook Anna’s eigen huwelijk in gevaar. Ze ontmoet in Moskou de knappe cavalerieofficier Graaf Aleksej Kirillovitsj Vronsky (Aaron Taylor-Johnson). En voor hem zet ze alles op het spel.

Vonken

De eerste keer dat Anna en Vronksy elkaar ontmoeten, op het station, valt er een man onder de trein. Moordend metaal, hete stoom, vonkende wielen: de liefde als een treinongeluk. ‘Je hebt mijn geluk vermoord,’ zegt Anna ergens in de film. Op iedere soiree, in elke salon, van Moskou tot Sint-Petersburg, heeft men het erover.

En ook anderen worstelen met de liefde. Dolly (Kelly Macdonald), de vrouw van Oblonsky die haar ontrouw is; haar zusje Kitty (Alicia Vikander) die tevergeefs hoopt dat Vronsky haar tijdens het grote bal een aanzoek zal doen; Levin (Domdhnall Gleeson) die uitgerekend deze avond koos om Kitty ten huwelijk te vragen…

Van het podium

Maar hoe tijdloos de liefde en het verlangen naar geluk ook mogen zijn, de wereld van de Russische aristocratie is dat natuurlijk niet. De jurken, de soupers, de révèrences… Gelukkig voorkomt Joe Wright met groot gevoel voor humor en een gewaagde meesterzet dat Anna Karenina stoffig kostuumdrama wordt.

Een belangrijk deel van de film speelt zich namelijk af op een toneelpodium. De gordijnen van een oud theater glijden open. We zien toneelknechten decorstukken verschuiven. Zelfs de paardenrace schiet in volle galop over de planken… Het is een gewaagde keuze, een breuk met Tolstoi’s realisme, maar het werkt.

Want in de kringen die Anna frequenteert, draait het allemaal om het ophouden van de schone schijn. Iedereen speelt een rol. Wright neemt dat idee letterlijk en laat zien dat het allemaal toneel is. Het effect: wanneer Keira van dat smalle toneeltrapje stapt is ze veranderd in een aangrijpende Anna.

In 34 zalen

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie