De Rouille et d'Os – Jacques Audiard

Aangrijpend drama van de maker van Un Prophète. Met Matthias Schoenaerts en Marion Cotillard als tegenpolen die elkaar aantrekken.

De Belgische acteur Matthias Schoenaerts is na zijn verpletterende hoofdrol in Rundskop (2011) internationaal doorgebroken.

Vooral de Oscarnominatie voor Bullhead, zoals de Engelse titel van de film luidt, heeft daarbij geholpen. Schoenaerts speelt momenteel een rol in de Amerikaanse film Blood Ties, naast Clive Owen, en is nu te zien in het Franse drama De Rouille et d’Os, dat in Cannes goed werd ontvangen.

Vuilnisbak

Schoenaerts speelt De Rouille et d’Os een rol die in het verlengde ligt van zijn rol in Rundskop: die van binnenvetter en dommekracht.

Bekijk de trailer

 

We maken kennis met deze Alain, roepnaam Ali, wanneer hij liftend met zijn 5-jarig zoontje Sam naar het zuiden van Frankrijk afreist. Soms kunnen ze zich de luxe van de trein veroorloven, maar dan moet er wel uit de vuilnisbak worden gegeten. Armoe troef dus.

Orkatemmer

In Zuid-Frankrijk vinden vader en zoon een tijdelijk logeeradres bij Ali’s zus. Ali, een bokser, zoekt én vindt werk als beveiliger bij een discotheek.

Daar maakt hij kennis met de orkatemmer Stéphanie (Marion Cotillard). Het eerste wat we van haar zien zijn haar benen, als ze na een ruzie buiten de club op straat is beland. Een shot dat naarmate de film vordert aan betekenis zal toenemen.

Ali brengt Stéphanie thuis maar het contact verloopt stroef. Zij is hooghartig, en heeft bovendien een vriend, hij is nogal primitief. Maar wanneer ze bij een vreselijk ongeluk haar benen kwijtraakt neemt ze weer contact op met Ali. Doordat hij zo primair reageert behandelt hij haar zonder medelijden. Dat is nu nét de manier om haar uit haar isolement te bevrijden: ze gaat zelfs met Ali in de zee zwemmen.

Afwasmachine

Dat klinkt misschien wat melodramatisch en zo had het ook uit kunnen pakken, maar Audiard is wars van sentiment. Zo komt het niet van seks tussen de twee bij pakweg een ondergaande zon op het strand, maar komt de optie droogjes ter sprake terwijl ze de afwasmachine uitruimen. Dat soort goeddoordachte details maken van De Rouille et d’Os een realistisch drama dat door merg en been gaat.

Want hard is de film ook, en niet alleen omdat Ali zijn vak als bokser weer oppakt in illegale straatgevechten. Schoenaerts en Cotillard acteren rauw en ongepolijst, en de special effects die Cotillard beenloos maken zijn verbluffend, zonder dat ze afleiden.

De Rouille et d’Os doet nog het meest denken aan het werk van de Waalse regisseurs Dardenne, en dat is zeker als compliment bedoeld.

Tip de redactie