Nare horrorfilm over groepje mensen dat na een kernaanval zit opgesloten in een kelder. Daar komt het slechtste in hen naar boven.

Amerikaanse rampenfilms hebben doorgaans een heroïsche insteek, met gewone mensen die in ongewone situaties boven zichzelf uitstijgen.

Lafaards zijn in de minderheid en hen treft meestal een roemloos einde. Dat feelgood-aspect is volkomen afwezig in The Divide, een postapocalyptische horrorfilm over een groepje mensen dat tot elkaar is veroordeeld in een afgesloten kelder.

The Divide komt meteen ter zake: een kernaanval treft New York. Tijd om iets in te pakken is er niet, het is ieder voor zich en redden wie zich redden kan.

Een aantal bewoners van een appartement weet de kelder van hun gebouw te bereiken, ook al probeert conciërge Mickey (Michael Biehn) die uit alle macht voor zichzelf te houden. Zelfopoffering is de personages vreemd.

Ragheads

Eerst wordt er even nog gegist wie de aanval op zijn geweten kan hebben. Mickey houdt het op 'ragheads', een scheldwoord voor hoefddoekdragers, maar de ondertiteling houdt het abusievelijk op 'communisten'.

Bekijk trailer:


Maar wie het ook waren doet er al snel niet meer toe want de kelderbewoners moeten zien zich met beperkte middelen in leven te houden. Stromend water is er niet, wel blikken bruine bonen.

Macho’s

Het groepje bestaat – uiteraard - uit uiteenlopende types, waaronder een intellectueel stel, een moeder met kind, en drie opgefokte broers. Twee van die broers gedragen zich als macho’s; ze zoeken voortdurend de confrontatie met de conciërge die zelf de dienst wil uitmaken. Daarbij worden de beleefdheden al snel achterwege gelaten.

Aanvankelijk oogt dat realistischer dan de rampenfilms waarin heldhaftigheid en opoffering de toon aangeven, maar na verloop van tijd begint The Divide steeds meer op een kelder-variant van Saw te lijken. De twee broers ontpoppen zich als keldertirannen die met chantage, geweld en later zelfs marteling en verkrachting hun positie versterken.

Exploitatiefilm

The Divide is een nihilistische en nare horrorfilm. Nu zal het zeker geen pretje zijn om in een kelder vast te zitten, maar de manier waarop er met de moeder (Rosanna Arquette) wordt gesold grenst aan exploitatiefilms.

Wie allergisch is voor feelgood films is bij The Divide aan het juiste adres; wie op grond van de trailer een actiethriller verwachtte staat juist een nare verrassing te wachten.

In 4 zalen