Tegendraadse tragikomedie waarin Charlize Theron als arrogante schrijfster terugkeert naar het stadje waar ze opgroeide.

Scriptschrijfster Diablo Cody maakte vijf jaar terug met Juno een verpletterend debuut in Hollywood: ze won meteen een –terechte- Oscar voor haar scherpe script.

Haar tweede film, Jennifer’s Body, was minder overtuigend, maar voor Young Adult werkte ze opnieuw samen met Jason Reitman, de regisseur die van Juno zo’n feestje maakte. En het heeft opnieuw een sterke film opgeleverd, zij het wranger dan Juno.

Chick lit

Young Adult heeft net als Juno en Jennifer’s Body een vrouw als centraal personage. Die vrouw is Mavis Gary (Charlize Theron), schrijfster van ‘young adult’ literatuur.


Ze is redelijk succesvol, maar permanent ontevreden, erg eenzaam en extreem slonzig. Ook one night stands beuren haar niet op.

Babybezoek

Wanneer ze op een dag een babykaartje in haar mail vindt afkomstig van haar ex neemt ze zich voor om op babybezoek te gaan naar Mercury, Minnesota, het gat waar ze opgroeide.

Niet om de baby te bewonderen, maar om haar ex (Patrick Wilson) te redden: ze is er namelijk van overtuigd dat deze gevangen zit in een uitzichtloze relatie.

Sex and the City

Want ja, Mavis mag dan een cynisch en wereldwijs Sex and the City-type zijn, voor haar ex heeft ze kennelijk een blinde vlek. Wanneer een oude bekende van school, de veelgeplaagde dikkerd Matt (geweldige rol van Patton Oswalt) haar in de kroeg van het onzalige idee af probeert te brengen volhardt ze alleen nog maar meer in haar queeste.

.

Dat uitgangspunt, een tot mislukken gedoemde missie, maakt de film schrijnend en vermakelijk tegelijk. Mavis gaat niet alleen met open ogen haar ongeluk tegemoet, ze krijgt ook nog eens haar trekken thuis doordat ze erachter komt dat iedereen op de middelbare school een hekel had aan deze ‘psycho prom queen bitch’, zoals een ex-klasgenote haar noemt.

Fatal Attraction

Young Adult is daarmee een vreemde maar geslaagde kruising tussen Het Mooiste Meisje van de Klas en Fatal Attraction. De dialogen zijn weer scherp en Charlize Theron is niet te beroerd om zich van haar meest onvoordelige kant te laten zien. Maar de echte winnaar van deze film is Patton Oswalt, die van een typetje uitgroeit tot de held van de film.