Is er leven na Harry Potter? Daniel Radcliffe beleeft zijn wederopstanding in een heerlijk ouderwetse spookfilm.

Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) is een jonge kantoorklerk en weduwenaar. Hij is de dood van zijn Stella nauwelijks te boven, wanneer hij door kantoor naar het noorden van Engeland wordt gestuurd.

Hij is vastbesloten zijn taak daar te vervolbrengen, maar de dorpelingen waarschuwen: ‘Please don’t go back to Eel Marsh House.’

Want in die imposante gotische villa naast een kerkhof in het moeras, alleen maar bereikbaar over een lange smalle weg, waar de mist, de kou en de kraaien het op de botten van de eenzame reiziger hebben voorzien… In dat Eel Marsh House huist… de geest van The Woman in Black.

Klassieke Hammer

The Woman in Black is niet alleen Radcliffes eerste andere rol sinds hij elf jaar geleden Potter werd.

De film markeert ook de terugkeer van het soort gothic horror dat in de jaren vijftig en zestig populair was: piepende deuren, beslagen spiegels, doodeng speelgoed en de geest van een dode vrouw in een zwarte sluier.

Het is het soort horror waar vooral Hammer beroemd mee werd. Christopher Lee veranderde in de Britse Hammer Studio’s in graaf Dracula. Peter Cushing speelde er Van Helsing of Frankenstein. In de jaren zeventig hield Hammer er mee op, maar de studio herleefde in 2007.

Bekijk de trailer

Dit is de vierde film van Hammer-nieuwe stijl. Nou ja, nieuw? Kipps heet nog net geen Jonathan Harker, maar de film begint zoals bijna elke Dracula-film.

De zwarte koets is vervangen door het automobiel van Mr. Daily (Ciarán Hinds) maar speelt – zo ontdekken we op het hoogtepunt van de film – nog steeds een essentiële rol.

Mysterieuze kindersterfte

Mr. Daily is een scepticus. Hij gelooft in de moderne techniek en de wetenschap. Verder leeft iedereen in de omgeving in bijgeloof: Daily’s vrouw, de familie Fisher, Mr. en Mrs. Jerome… Arthur Kipps ontmoet alleen maar doodsbange mensen. En dat is begrijpelijk, want ze hebben allemaal op mysterieuze wijze een kind verloren.

Kipps probeert zich te concentreren – hij moet het nalatenschap onderzoeken van de laatste bewoner van Eel Marsh House – en klampt zich vast aan de gedachte dat zijn zoontje Joseph en zijn nanny binnenkort de boel komen opvrolijken. Helaas: de vloek van The Woman in Black zal zich ook aan hem opdringen.

Zenuwachtige gilletjes

James Watkins (Eden Lake) regisseerde een elegante en sfeervolle spookfilm. Scenarioschrijfster Jane Goldman (Kick-Ass) baseerde zich op het boek van Susan Hill. Beiden hebben begrepen dat echt verdriet een perfecte voedingsbodem is voor angst en dat wat je jezelf inbeeldt per definitie griezeliger is, dan een special effect.

Radcliffe is geen Harry meer, maar een degelijk acteur. Nu zijn het vooral de prachtige decors, het sluipende camerawerk, de droeve tinten paars en de diepe, geheimzinnige schaduwen die zullen zorgen voor zenuwachtige gilletjes achterin de bioscoopzaal.

In 50 zalen