We Need to Talk About Kevin – Lynn Ramsay

Indringend drama over een moeder met een etter van een zoon. Fantastische rol van Tilda Swinton.

De Schotse actrice Tilda Swinton is met haar bleke gezicht een soort doek dat elke regisseur naar hartenlust kan invullen.

Ze won een Oscar voor haar bijrol als kantoorfeeks in Michael Clayton (2007), maar ze speelt met hetzelfde gemak een ijsheks (The Chronicles of Narnia) of een welgestelde Italiaanse (Io Sono L’Amore). Haar staalblauwe ogen dragen bij aan de intensiteit van haar rollen.

Dat is ook weer het geval bij We Need to Talk About Kevin. De film opent met dromerige beelden van Swintons personage Eva tijdens het Spaanse Tomatina-festival.

De bloedrode kleur zal nog vaak terugkeren, zoals wanneer Eva’s huis met verf wordt besmeurd, of wanneer ze zich verbergt in een supermarkt achter een blik tomaten. Waarom doet Eva dat?

Muizig

Met veel flashbacks en flash forwards wordt stukje bij beetje uit de doeken gedaan wat er mis is met Eva, of beter gezegd: hoe ze van een zelfbewuste reisboekenschrijfster een schichtige, muizige vrouw is geworden. Haar moeizame moederschap blijkt de kern van het probleem te zijn. En dan hebben we het niet over een doorsnee postnatale depressie.

Samen met de onbezorgde Franklin (John C. Reilly) kreeg ze jaren geleden een zoon, meer omdat hij het wilde dan omdat haar moederinstinct er om schreeuwde. Baby Kevin bleek een enorme huilbaby, wat navrant wordt geïllustreerd met een scène waarin Eva met haar kinderwagen naast een werkende drilboor gaat staan, om even van het gekrijs verlost te zijn.

Bekijk trailer:


Bloed onder de nagels

De gezinsuitbreiding leidt er ook toe dat Eva tegen haar zin bruisend New York moet verruilen voor een anonieme buitenwijk. Kleuter Kevin wil intussen maar niet zindelijk worden en weet ook als puber het bloed onder de nagels van zijn moeder te treiteren, terwijl hij wel pappa’s lievelingetje blijft.

Flash forwards geven al aan dat het met Kevin fataal uit de hand zal lopen. Praten over Kevin, zoals de titel suggereert, helpt dan allang niet meer.

Mokerslag

De jonge acteur Ezra Miller is sterk als tiener Kevin, maar dat We Need to Talk About Kevin aankomt als een mokerslag is vooral de verdienste van de intens acterende Tilda Swinton. En van regisseur Lynn Ramsay, die met haar eerste film sinds het al even sterke Morvern Cellar wederom bewijst dat ongemakkelijke films ook beeldschoon kunnen zijn.

In 19 zalen

Tip de redactie