Don’t Be Afraid of the Dark - Troy Nixey

Door Guillermo Del Toro geproduceerde spookhuisfilm is teleurstellend doorsnee maar heeft toch nog genoeg schrikeffecten.

Spookhuisfilms vormen inmiddels een genre op zich - alleen al de afgelopen maand werden we al vergast op Paranormal Activity 3 en Dream House.

En op de Amerikaanse tv loopt momenteel een complete tv-serie rond een spookhuis, American Horror Story. Dus moet je van goede (spook)huize komen om nog iets aan het genre toe te voegen.

Guillermo del Toro

De Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro komt van goede huize: hij was eerder verantwoordelijk voor sfeervolle horrorfilms als El Spinazo del Diablo (The Devil’s Backbone, 2001) en El Laberinto del Fauno (Pan’s Labyrinth, 2006).

Del Toro schreef het script van Don’t Be Afraid of the Dark en fungeerde ook als producent. En hij is even te zien in een vliegtuig aan het begin van de film, in een Hitchcock-achtige cameo.

Man met de hamer

Don’t Be Afraid of the Dark, gebaseerd op een tv-film uit 1973, begint met een behoorlijk creepy proloog, die rond 1900 speelt. In een kelder tikt een geschifte man met een hamer de tanden van zijn dienstbode eruit in de hoop daarmee zijn kind terug te krijgen.

Waar dat kind is gebleven wordt nog niet duidelijk, maar de scène hakt er wel lekker in.

Afgelegen kandhuis

Vervolgens verplaatst het verhaal zich naar het heden. Een ambitieuze architect (Guy Pearce) betrekt met zijn nieuwe vriendin (Katie Holmes) en zijn dochter (Bailee Madison) een afgelegen landhuis.

Het huis van die kelder, maar zelfs wie dat niet weet zou het niet in zijn hoofd halen in te gaan wonen. Maar ja, dit is nu eenmaal een spookhuisfilm.

Rare wezentjes

Dochterlief heeft al snel nachtmerries, maar dat wijden de volwassenen uiteraard aan de verhuizing en het feit dat ze moet wennen aan haar nieuwe moeder. Intussen weet de kijker dat het meisje niets fantaseert: rare wezentjes vallen haar lastig en lokken haar naar de kelder.

Daarbij blijft geen spookhuiscliché onbenut, maar de beproefde schrikeffecten werken nog steeds.

Vakkundig

Effectief is Don’t Be Afraid of the Dark zeker, maar het speelfilmdebuut van Troy Nixey is eerder vakkundig dan vernieuwend te noemen. Dat stelt teleur voor wie –terecht- meer had verwacht van een film waar Del Toro zijn naam aan heeft verbonden.

De kelder in zijn The Devil’s Backbone blijft vele malen enger dan die in Don’t Be Afraid of the Dark.

In 28 zalen

Tip de redactie