Goed gespeelde en vlot gemaakte misdaadfilm die er onder lijdt dat 'Holleeder' geen Holleeder heet. Wel met een sterke Rutger Hauer.

Dat er een film is gemaakt over de Heineken ontvoering zal niemand zijn ontgaan – tenzij hij zelf de afgelopen maand ontvoerd is geweest.

Een recensie over De Heineken Ontvoering is ook niet compleet zonder dat andere H-woord – Holleeder – juist omdat hij er volgens de makers zogenaamd niet in zit als personage.

Disclaimer

Om daar maar meteen mee te beginnen: ja, de film opent met een disclaimer dat ‘de gebeurtenissen en de personage een mengeling van feiten en fictie zijn’.

En dus zijn de 5 ontvoerders teruggebracht naar 4, waarbij Willem Holleeder en Martin Erkamps zijn samengesmolten in één personage, Rem. Die in de - overigens sterke - vertolking van Reinout Scholten van Aschat sprekend op Holleeder lijkt, en dat niet alleen: ook zijn vader werkte ooit bij Heineken tot hij werd ontslagen.

De Dominee

Ze mogen dan een rechtszaak hebben gewonnen maar het betoog van de makers is niet sterk: de drie andere ontvoerders hebben wél de namen van de bestaande ontvoerders.

En als je er één zou laten afvallen, waarom dan de meest bekende, en niet de kleurloze Jan? Bovendien heette ‘Rem’ in het eerste persbericht nog gewoon ‘Willem’.

Kennelijk zijn de makers daarna bang geworden voor represailles - begrijpelijk, maar geef dat dan ook toe. Net als de maker van De Dominee destijds – in die film heette die ook geen Bruinsma meer.

Bekijk de trailer

Nu blijft de schaduw van wel/geen Holleeder twee uur lang over de film hangen (zoals bij De Dominee ook het geval was) en dat is zonde, want De Heineken Ontvoering heeft ook veel goeds te bieden.

Een ijzersterke Rutger Hauer bijvoorbeeld, die als biermagnaat afwisselend arrogant en kwetsbaar is, maar altijd overtuigend. Hauer speelt de rol met humor, zelfs wanneer hij gevangen wordt gehouden.

Spannend

Daarnaast geeft de film een mooi sfeerbeeld van de vroege jaren tachtig zonder dat het een opzichtige modeshow wordt. En de ontvoering waar het allemaal om draait is spannend in beeld gebracht – je leeft bijna met de ontvoerder mee als het dreigt te mislukken, en dat is knap.

Wel weer jammer dat het café waar ze na de ontvoering gaan drinken volgens de pui ‘Markthallen’ heet en volgens het raamopschrift Linnaeus – of is dat is dat ook zo’n mengeling van feit en fictie?!

Moszkowicz

De Heineken Ontvoering is een goed Nederlands misdaaddrama, met hooguit iets te veel huilende vrouwen die het drama moeten aanzetten.

De definitieve film over de Heineken Ontvoering is het echter niet geworden, doordat de makers ervoor terugschrokken zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. Want als je zelfs Moszkowicz levensecht opvoert, waarom noem je De Neus dan niet gewoon Holleeder?

In 109 zalen