The Resident – Antti Jokinen

Wie begluurt Hilary Swank in The Resident? Hammer levert na al die jaren weer een (on)fatsoenlijke griezelaar.

Dat mag men ook verwachten van de legendarische Britse horrorstudio. Hammer bracht ons in de jaren ’50 en ’60 klassiekers als Dracula, Frankenstein Created Woman, The Devil Rides Out en vele andere.

De studio was er in de jaren ’80 mee gestopt, maar is – om even in het jargon te blijven – nu dus uit het graf herrezen.

Hammer is wel veranderd. Het is tegenwoordig een Brits-Amerikaanse onderneming en The Resident – dat draait om een appartement in New York en een Amerikaanse hoofdrolspeelster – is zeer on-Brits.

Wat blijft is de Hammer-benadering van horror: een beetje bloed, een beetje bloot en vooral heel veel suggestie.

Bekijk de trailer

Uitzicht

Juliet (Hilary Swank) is net weg bij haar vriend en zoekt een woning in New York. Ze is dolenthousiast wanneer ze een nagenoeg perfecte woning vindt in Brooklyn: ruime kamers, zeer betaalbaar en een prachtig uitzicht. Het enige probleem is, Juliet maakt deel uit van het uitzicht!

Want: iemand begluurt haar vanachter de spiegel, doet erg onfatsoenlijke dingen in haar badkuip, drogeert haar wijn en kruipt, wanneer ze ligt te slapen zelfs bij haar in bed! Wie is die engerd? De charmante huisbaas (Jeffrey Dean Morgan) of de griezelige grijsaard (Hammer-veteraan Christopher Lee)?

Verklappen

De trailer wringt zich in bochten om niets te verklappen, maar voor iedereen die wel eens een horrorfilm heeft gezien, kan het antwoord geen verrassing zijn. The Resident doet ook niet zo heel lang over de onthulling. Die zit ergens halverwege, wanneer het verhaal opeens terugspoelt naar het begin.

Maar voor dat gebrek aan verrassing, krijgen we gelukkig veel sfeer terug. Swank speelt haar rol effectief: een herkenbare, sterke vrouw alleen. Haar angst is al snel de onze. De finale met veel geren is een beetje zonde, maar die creepy scènes met die engerd in haar slaapkamer, die houden je wel wakker.

Lampje

Horrorliefhebbers tegenwoordig, zijn digitale effecten gewend, liters bloed, keiharde schrikeffecten, razendsnelle montage en – de laatste trend – spookachtig, zogenaamd authentiek videomateriaal (zie: Paranormal Activity). Hammer doet het nog steeds met een degelijk verhaal, spannend camerawerk en dito belichting.

Dat camerawerk is van Guillermo Vanarro, de vaste cameraman van Robert Rodriguez en Guillermo del Toro. De montage komt van onder meer Bob Murawski (Spider-Man, Drag me to Hell, The Hurt Locker). Die mannen beheersen hun basisvaardigheden suspense.

Een nieuwe Hammer-klassieker is het zeker niet, maar de vakkundige aanpak werkt wel. Vooral jongedames die net een appartement in de grote stad betrokken hebben, laten een lampje aan vannacht.

In 13 zalen

Lees meer over:
Tip de redactie