Als je een mooi appartement in Los Angeles hebt, dan wil je wel van het uitzicht kunnen genieten. Bij wie moet je dan klagen wanneer een buitenaardse invasiemacht je Skyline verpest met alien, eh, stofzuigermachines?

De Amerikaanse sciencefictionfilm Skyline is, laat het meteen duidelijk gezegd zijn, totale kolder. Sinds H.G. Wells in 1898 The War of the Worlds schreef, bij wijze van waarschuwing tegen de dreigende wereldoorlogen, is er waarschijnlijk geen oppervlakkiger verhaal geweest over een buitenaardse invasie dan Skyline. Zelfs Independence Day had meer te melden, en dat wil wat zeggen.

Gelukkig pretenderen de regisserende broertjes Colin en Greg Strause ook helemaal niets anders. Wie ongeveer 500.000 dollar spendeert aan het live action deel van de film, en de resterende 9,5 miljoen opmaakt aan meer dan 800 cgi-shots, legt andere prioriteiten.

Slurpen

Het verhaal: Jarrod (Eric Balfour), zijn zwanger vriendin Elaine (Scottie Thompson) en nog een paar vrienden zitten in een luxe dakappartement wanneer de eerste buitenaardse ruimteschepen op aarde landen.

Ze proberen te ontsnappen, maar een enorm monster met tentakels jaagt ze weer naar binnen. Het lijkt erop dat de ruimteschepen met hun helblauw licht bezig zijn de hele mensheid naar binnen te slurpen!

Deze clichématige personages met hun slechte dialogen verdienen eigenlijk ook niet beter. Er komen nog veel alien invasion films aan dit jaar (World Invasion: Battle Los Angeles, Cowboys v/s Aliens, Super 8/Darlings, Monsters…), en sommige daarvan zullen beslist intelligenter en origineler zijn dan Skyline, maar wie zin heeft in een spektakelfilm met grootse digitale effecten, wat leedvermaak en een lekker hoog tempo, die zit goed.

Eigen rekening

Jarenlang werkten de Strause broeders in Hollywood, Los Angeles, op de afdeling visual effects van spektakelfilms als The Incredible Hulk, Iron Man 2, 2012, Avatar en World Invasion: Battle Los Angeles. Met Skyline gaan ze helemaal los.

En voor eigen rekening, want Skyline werd onafhankelijk geproduceerd met geld dat ze onder meer tijdens het Filmfestival in Berlijn ophaalden met de voorverkoop.

En dat is toch best een fijn idee: met de kleine handhelt camera uit Paranormal Activity, de digitale software van het eveneens goedkoop geschoten District 9 en een hoop lef, kun je kennelijk een hoop ellende over Hollywood afroepen.

Bekijk de trailer:


In 16 zalen