‘Waar is Kemal?’ Er valt een ongemakkelijke stilte wanneer blijkt dat de Turkse Umay haar man verlaten heeft. En het wordt erger, in dit aangrijpende drama over eerwraak.

Umay (Sibil Kekilli uit Gegen die Wand) is, met haar vijfjarige zoontje Cem, haar man in Istanbul ontvlucht. Hij mishandelde haar. Toch is dat niet reden genoeg, vinden haar ouders. Wanneer ze bij haar familie in Berlijn aanklopt, wachten haar vooral verwijten. ‘Je brengt schande over je familie.’

Moeder gaat er van uit dat Umay zich uiteindelijk zal schikken in het huwelijk, zoals zij dat ook heeft moeten doen. Vader telefoneert met de familie van Kemal om tot een oplossing te komen. Maar wanneer Kemal laat weten dat hij haar niet meer hoeft, is Umay ook in de ogen van haar eigen vader ‘een hoer’.

Conservatieve tradities

Umay zit vaak vrijwel roerloos op de bank. Soms is ze wanhopig. Meestal komt ze over als een sterke, veerkrachtige vrouw die haar beslissing genomen heeft. Ze probeert voor Cem te zorgen en zoveel mogelijk de gevoelens van haar ouders te ontzien. Maar de conservatieve tradities kennen geen middenweg. ‘Je kunt een zoon niet van zijn vader scheiden.’

Wanneer haar vader en broers plannen maken om Cem van haar af te pakken, vlucht Umay naar een Blijf van m’n Lijf-huis. Zij vindt een baantje, gaat studeren, ontmoet zelfs een lieve, zachtaardige man - maar ondertussen blijft ze terugverlangen naar haar familie die haar verstoten heeft.

Dat het fout zal gaan, vertelt Die Fremde al in het begin. Toch is geen twijfel over dat Umay’s vader en moeder zielsveel houden van hun oudste dochter. Net als haar broers Memet, Acar en haar zusje Rana. Dat maakt het allemaal juist zo tragisch.

Tijdens het Suikerfeest probeert Umay nog eens het contact te herstellen. Haar vader huilt hartstochtelijk en sluit dan de deur voor haar ogen. ‘Je breekt m’n hart,’ zegt hij, en je weet dat hij het meent.

Melodramatisch

Op sommige momenten is het scenario iets té melodramatisch. Gelukkig houden de acteurs het echt. Settar Tanriogen is excellent als Umay’s vader.

De Turkse hoofdrolspeelster Kekilli zal ongetwijfeld aan haar eigen ouders hebben gedacht. Na onthullingen in de Duitse pers over haar rollen in een aantal seksfilms, werd zij door haar eigen familie verstoten.

Oscar

Die Fremde (Engelse titel: When We Leave ) is dit jaar de Duitse inzending voor de Oscars en maakt daar goede kans. Feo Aladag pakt in haar speelfilmdebuut een actueel thema aan, zonder te vervallen in stereotypes of boodschapperigheid.

Tegelijkertijd laat ze er geen enkel misverstand over bestaan dat eerwraak een liefhebbende familie verscheurt. Juist omdat ze het verhaal vertelt met nuance en gevoel voor alle betrokkenen, komt het hard aan.

In 11 zalen