Postapocalyptische film waarin Denzel Washington een mysterieuze missie heeft en Gary Oldman de slechterik mag uithangen.

Postapocalyptische films zijn weer in de mode. Uitgestorven steden werden al aangedaan in I Am Legend en Terminator: Salvation, en in Carriers en Zombieland was de aarde ook flink ontvolkt.

Over twee weken komt The Road uit, naar het grimmige boek van Cormac McCarthy, maar eerst is het tijd voor ouderwets Mad Max-vermaak in The Book of Eli.

Hughes Brothers


The Book of Eli betekent ook de terugkeer naar de bioscoop van de regisserende tweelingbroers Hughes.

Allen en Albert hadden op 21-jarige leeftijd een vliegende start met Menace II Society (1992), en een degelijke opvolger met Dead Presidents (1995).

Maar na From Hell (2001) was het jaren stil rond de broers. In The Book of Eli laten ze zien nog steeds in vorm te zijn.

Dode kat


Dat begint al met het bedrieglijk poëtische openingsshot van een bos met vallende bladeren. Er ligt een lijk op de grond en de kat die eraan knaagt krijgt zelf een pijl door zijn lijf.

De schutter is Eli (Denzel Washington), en deze kennismaking maakt al duidelijk dat het in deze ontvolkte wereld ieder voor zich is. Al geeft Eli wel een stukje gebraden kat aan een muis - hij is dus niet de slechterik.

Laatste bijbel


De echte slechterik, Carnegie (Gary Oldman), vinden we in het dorpje dat Eli aandoet. Carnegie heeft zijn zinnen gezet op het kostbare bezit in Eli’s rugzak: de laatste bijbel ter wereld.

De dorpsdictator wil de bijbel misbruiken om te heersen over wat er van de wereld over is. Maar de zwijgzame krijger Eli beschermt zijn boek met alle wapens die hij te pakken kan krijgen.

Western


De film is in feite een soort postnucleaire western, waarin goed tegen kwaad vecht in een woestijn. De bijbelse thematiek geeft de film een extra verdieping, maar zonder boodschapperig te worden.

En bijrollen voor Tom Waits als een zwarthandelaar en Mila Kunis als de dochter van Carnegie geven de film lucht en lichtheid.

Stijlvol


The Book of Eli moet het vooral hebben van stijl, maar de Hughes brothers slagen er wel beter in een postapocalyptische wereld neer te zetten dan de makers van Terminator: Salvation.

De bijna ontkleurde beelden zijn weliswaar wat clichématig, maar de broers maken niet de fout de goed gechoreografeerde gevechten stuk te snijden in de montagekamer. The Book of Eli is een puike actiefilm met nét iets extra’s.

In 52 zalen