Bizarre science fictionfilm waarin echtpaar Cameron Diaz en James Marsden een geheimzinnig doos met een knop ontvangen.

Richard Kelly werd een instant cult-regisseur met zijn geweldige Donnie Darko (2001), een film die de genres van de tienerfilm en de science fictionfilm slechtte. De opvolger, Southland Tales, werd op het festival van Cannes vier jaar terug zo slecht ontvangen dat hij pas dit jaar voorzichtig op dvd wordt uitgebracht.

The Box is niet minder dwars, al doet de aanwezigheid van Cameron Diaz wellicht anders vermoeden.

Button, Button

The Box is gebaseerd op een kort verhaal (Button, Button) van Richard Matheson, ook verantwoordelijk voor het verhaal achter I Am Legend, Stir of Echoes en What Dreams May Become. Dat Button, Button al in 1986 werd verfilmd als episode van de tv-serie Twight Zone geeft al aan dat we in de sfeer van The X-Files gaan belanden.

Doos op de stoep

Daar neemt Kelly echter de tijd voor. In het eerste uur van de film laat hij de kijker kennis maken met het echtpaar Norma en Arthur Lewis, dat in 1976 in een Amerikaanse buitenwijk woont met hun zoontje Walter.

Zij (Diaz) is lerares, hij (James Marsden) werkt bij de NASA. Niets vreemds dus, totdat er een doos op een stoep wordt bezorgd. Op het bijgevoegde briefje staat dat ene Arlington Steward die avond uitleg zal geven.

1 miljoen dollar

Wanneer Steward (Frank Langella) arriveert valt vooral op dat bijna de helft van zijn gezicht is weggeslagen. Minstens even bizar is de uitleg bij de doos, waarin weer een houten doos met een rode knop zit: als ze erop drukken, krijgen ze 1 miljoen dollar – maar ergens anders zal iemand die ze niet kennen, sterven. Ze krijgen 24 uur bedenktijd.

Druk op de knop

Die avond weegt het echtpaar Lewis uitgebreid de voor- en nadelen af, terwijl wetenschapper Arthur de doos aan een nader onderzoek ontwerpt. Uiteindelijk drukt Norma op de knop: ze kunnen het geld goed gebruiken.

Inderdaad wordt er een koffer met geld afgeleverd. Elders in de stad rukt de politie uit vanwege een dodelijke schietpartij.

Uit de bocht

Het zou zonde zijn om meer weg te geven van dit bizarre verhaal, maar reken er wel op dat in het tweede uur de film met gierende banden uit de bocht vliegt. Kelly weet geen maat te houden maar het levert in elk geval een interessante mislukking op.

En dat is soms vermakelijker dan een film zonder lef of verrassing, die netjes binnen de lijntjes blijft.

In 44 zalen