Registratie van het laatste programma van Theo Maassen. Zonder veel visuele franje, maar Maassen zelf is in topvorm en dat is genoeg.

Vorige week werd weer eens bewezen dat Theo Maassen niet met zich laat sollen. In Terneuzen was een toeschouwer zo dom om tijdens de voorstelling zijn mobiele telefoon te checken.

Dat moet je niet doen bij Maassen, zeker niet als je op de eerste rij zit. Maassen vroeg of de toeschouwer de zaal wilde verlaten en toen hij dat niet deed verliet hij zelf het podium.

Akkefietjes

Maassen heeft wel vaker van dit soort akkefietjes, zoals hij het zelf noemt. Ooit betaste hij een vrouwelijke laatkomer en vorig jaar nog gooide hij een peperdure camera kapot omdat hij gestoord werd door het geflits.

Hij begint zijn show Zonder Pardon zelfs met een verwijzing naar dit voorval. De toeschouwer in Terneuzen had dus beter moeten weten.

Zonder Pardon, de film

Wie naar de filmversie van Zonder Pardon gaat hoeft gelukkig niet bang te zijn door Maassen uit de zaal te worden verwijderd. Dat maakt de filmversie minder spannend, maar verder valt er weinig af te dingen op Zonder Pardon.

Het is een een-op-een registratie van het laatste programma van Maassen, en dat de film in de bioscoop wordt vertoond in plaats van op televisie heeft het voordeel dat je met een volle zaal kan lachen.

Harde grappen

Maassen is zoals altijd op dreef en wisselt harde grappen over de toestand in Nederland in het algemeen en bepaalde bevolkingsgroepen in het bijzonder af met zeer persoonlijke bespiegelingen over zijn verse vaderschap.

Die persoonlijke insteek maakte zijn vorige programma, dat over de dood van zijn ouders ging, ook al zo bijzonder.

Sentiment

Maassen balanceert soms op het randje van sentiment, zoals wanneer hij een fotootje van zijn dochter aan het publiek laat zien. Maar hij zorgt altijd weer voor een verrassende draai zodat navelstaarderij wordt vermeden.

Om één grap alvast weg te geven: “Ik dacht altijd dat ik geen type was voor het vaderschap - maar nu mijn dochter is geboren weet ik het zeker.”

Weerbericht

Maassens originele kijk op alledaagse zaken als relaties en het weerbericht zorgt voor hilarische inzichten. Visueel is Zonder Pardon niet interessant, maar een al te gelikte aanpak zou ook maar afleiden van de essentie: Theo Maassen zelf.

En als van de repetities van een dode popster een film gemaakt mag worden, waarom dan niet van een show van een springlevende cabaretier in topvorm?

www.zonderpardonindebioscoop.nl
Deze film draait in 25 zalen.