Verrassende Deense thriller die elementen van westerns Twin Peaks, en de films van de Coen Brothers combineert en toch origineel blijft.

De Deense cinema weet voor zo’n klein land toch altijd weer te verrassen. Op dit moment draait het schokkende Antichrist in de bioscoop, van de Deense beroepsprovocateur Lars von Trier.

Terribly Happy, van zijn landgenoot Genz, is zo compleet anders dat het uit een ander land had kunnen komen.

Jutland

Uit Amerika om precies te zijn, maar dan niet uit Hollywood: meer het Amerika van de Coen Brothers en Twin Peaks.

En het Amerika van de westerns niet te vergeten, waarbij de woestijnen in de Deense versie zijn vervangen door de zompige moerassen van Jutland. Moerassen die veel geheimen blijken te herbergen.

Nieuwe sheriff

Terribly Happy begint met de komst van een nieuwe ‘sheriff’ in het dorp. Deze Robert (Jakob Cedergren) is voor straf overgeplaatst uit Kopenhagen na een akkefietje dat het script nog even geheim houdt.

Hij doet zijn best te acclimatiseren in het dorp, maar de dorpelingen zijn wantrouwige roddelaars die niet van nieuwelingen houden.

Femme fatale

Robert krijgt wel steun van de getrouwde Ingelise (Lene Maria Christensen), al is ze wel erg opdringerig. Ze flirt opzichtig met Robert en vraagt hem af te rekenen met haar driftige man Jørgen, die haar geregeld zou slaan.

Spreekt Ingelise de waarheid, of hebben we te maken met een femme fatale zoals we ze kennen uit de film noir, compleet met sigaret, zonnebril en leren jas?

Cowboyhoed

Met de introductie van Jørgen – mét cowboyhoed – slaat Terribly Happy de richting van een polderwestern in. Een klein afgelegen stadje, een good guy, een bad guy – het duurt dan ook niet lang voor er een heus duel plaatsvindt in de saloon.

Maar de film wordt nooit een westernparodie: Genz zoekt meer aansluiting bij de western noirs van de Coen Brothers (Blood Simple, No Country for Old Men).

Zwarte komedie

Die vergelijking is een groot compliment aan het adres van Genz. De regisseur wist met bekende elementen toch een volkomen originele film te maken die niet op één genre is vast te pinnen en van zwarte komedie via western naar thriller laveert.

Waarom zijn Nederlandse filmmakers niet in staat zo’n geslaagde polderwestern te maken?
www.locfd.nl/#/films/21

In 4 zalen