Crossing Over – Wayne Kramer

Op Crash gelijkend immigratiedrama waarin diverse personages proberen het Amerikaanse staatsburgerschap te bemachtigen.

Toen Crash (2004) de Oscar voor Beste Film won was daar veel kritiek op. Niet alleen omdat velen vonden dat Brokeback Mountain dat jaar de betere film was, maar ook omdat veel Amerikanen schamperden dat Crash met zijn door elkaar lopende verhaallijnen vol doem en verraad een eenzijdig en deprimerend beeld gaf van het leven in Los Angeles.

Van Crash naar Crossing Over

Wie Crash te zwaar op de hand vond kan zijn borst nat maken bij Crossing Over, dat minstens zo somber is. Wederom is Los Angeles de locatie voor een aantal verhaallijnen die elkaar regelmatig kruisen.

Daarbij wordt het toeval een handje geholpen, want in deze miljoenen stad loop je elkaar doorgaans niet zo makkelijk tegen het lijf.

Corrupt

Harrison Ford speelt een sympathieke medewerker van de immigratiedienst die een illegale Mexicaanse moeder helpt bij het vinden van haar kind. In een ander verhaal proberen twee blanke westerlingen het Amerikaans staatsburgerschap te verwerven.

Een muzikant (Jim Sturgess) geeft zich uit voor orthodoxe jood; zijn vriendin (Alice Eve) ziet zich genoodzaakt naar bed te gaan met een corrupte medewerker (Ray Liotta) van de immigratiedienst.

Terroristische spreekbeurt

Diens vrouw (Ashley Judd) is juist een pro deo advocate die opkomt voor de rechten van legale en illegale immigranten. Zo krijgt ze de zaak te behandelen van een moslimmeisje dat de VS dreigt te worden uitgezet, wegens vermeende terroristische sympathieën.

Terwijl ze alleen maar een spreekbeurt heeft gehouden waarin ze de motivatie van de kapers van 11 september probeerde uit te leggen.

Overvol

Dan zijn er ook nog verhalen rond ogenschijnlijk goed geassimileerde Arabische rijkelui en een hardwerkende Koreaanse familie waarvan een van de zoons bij een gewapende overval betrokken raakt.

En er zit ook nog een moordmysterie in deze toch al overvolle film, vol ellende en politiek correcte kritiek op de Amerikaanse immigratiepolitiek.

Prentieus maar menselijk

Dat maakt de film nogal topzwaar en pretentieus. Maar nog meer dan bij het (veel betere) Crash wordt Crossing Over gered door de acteurs.

Die zorgen er in de meeste gevallen voor dat het drama menselijk en herkenbaar blijft, ook al wordt de ellende van de som der delen nog zo hoog opgestapeld in deze mozaïekfilm.

In 14 zalen

Tip de redactie