Genova - Michael Winterbottom

Rouwverwerkingsdrama waarin weduwnaar Colin Firth met zijn dochters in Italië neerstrijkt na de dood van zijn vrouw.

De Britse regisseur Michael Winterbottom (48) houdt er met minstens één film per jaar een tempo op na dat bijna alleen Woody Allen hem nadoet.

Maar Winterbottom wisselt vaker van genre en kiest bovendien niet voor de makkelijkste films met docudrama’s als In This World en The Road to Guantanamo Bay, of arthouse porno zoals zijn 9 Songs.

Oerschreeuw

Zelfs als Winterbottom een voor zijn doen mainstream drama maakt levert dat een compromisloze film op als A Mighty Heart, waarin de uiteindelijke oerschreeuw van hoofdrolspeelster Angelina Jolie door merg en been ging.

Het rouwverwerkingsdrama Genova is meer ingehouden, maar daarom niet minder dramatisch.

Blindeman

De bedrieglijk vrolijke openingsscène behelst een autorit waarin moeder Marianne (Hope Davis) haar dochters bezighoudt met raadspelletjes.

In haar enthousiasme betrekt de jongste dochter Mary haar moeder in een potje blindeman. Met fatale gevolgen: er vindt een botsing plaats waarbij de moeder verongelukt.

Bedplassen

Vader Joe (Colin Firth) is ineens weduwnaar en moet bovendien zorgen voor twee getraumatiseerde dochters.

Mary zit met een schuldcomplex waarover ze niet durft te praten, maar wat wel aanleiding is tot bedplassen en nachtmerries. Puberdochter Kelly (Willa Holland uit The O.C) zoekt intussen haar heil in vriendjes en blowen.

Genua

Als de zomer is gekomen besluit Joe Chicago tijdelijk te verruilen voor het Italiaanse Genua om zijn getraumatiseerde gezin verandering van omgeving te bieden.

Maar de verandering van omgeving doet de problemen uiteraard niet verdwijnen: Mary heeft nog steeds nachtmerries en Kelly stort zich gretig op de Italiaanse jongens.

Onderhuids

Zodra de actie in Genova is verplaatst naar Italië doet de film aan als een luchtig zomers drama over een vader die de gebruikelijke problemen heeft met zijn opgroeiende dochters. Maar onderhuids broeit en dreigt er van alles.

Dat houdt de kijker bij de les – maar niet de hele film lang. Daarvoor laat Winterbottom net iets te veel over aan de verbeelding van de kijker.

http://www.diaphana.fr/fiche.php?pkfilms=179
In 7 zalen

Tip de redactie