Management - Stephen Belber

Ongemakkelijke komedie waarin Jennifer Aniston een verhouding begint met een verlegen stalker (Steve Zahn).

Voor iemand die in haar privéleven de nodige moeite heeft iets van privacy te bewaren heeft Jennifer Aniston in haar werk een opvallende voorkeur voor stalkers.

Onlangs speelde ze zelf een stalker in de tv-serie 30 Rock en in The Good Girl (2002) liet ze de opdringerige avances van een verknipte Jake Gyllenhaal over zich heen komen.

Morsig en sjofel

Hetzelfde gebeurt in Management, met de manager van het motel waar ze logeert. Nou ja, ‘manager’ is een groot woord: de morsige Mike (Steve Zahn) helpt zijn ouders met het runnen van een sjofel motel in Kingman, Arizona.

Dat is niet bepaald een droombaan en Mike beschouwt het ook niet als levenswerk.

Van het huis

Zijn instelling verandert wanneer de fraaie Sue neerstrijkt in het motel. Nog dezelfde avond staat hij voor haar kamer met een fles rosé ‘van het huis’. Dat hij diezelfde fles uit een oud kerstpakket heeft getrokken zegt hij er natuurlijk niet bij.

Sue zit hier duidelijk niet op te wachten, maar laat hem toch binnen. Waarop Mike er de volgende avond staat met een fles goedkope champagne.

Hand op kont

Hij heeft ook nog een verzoek: of hij zijn hand op de kont van Sue mag leggen. In Amerika worden voor minder processen gevoerd over seksuele intimidatie, en nog gewonnen ook.

Maar Sue honoreert het verzoek nog ook, zij het enigszins verbouwereerd, wat een heerlijk ongemakkelijke scène oplevert. Daarmee is ze natuurlijk nog niet van Mike af, want nu hij beet denkt te hebben laat hij niet meer los.

Steekje los

Dat gegeven had een bizar drama over stalking kunnen opleveren maar resulteert in het geval van Management in een romantische komedie die stukken minder voorspelbaar is dan de doorsnee romkom.

Want ook aan Sue is een aardig steekje los – je staat immers niet zomaar toe dat een opdringerige motelmedewerker je achterwerk betast.

Wisselvallig maar verrassend

Stephen Belber wisselt in zijn zelfgeschreven regiedebuut sterke met minder sterke momenten af en ook de opbouw van de film is nogal onevenwichtig. Dat heeft dan wel weer als voordeel dat er ook in de tweede helft van de film nog genoeg verrassingen over blijven.

Aniston fungeerde bij deze film overigens ook als producente en het is te prijzen dat ze in die functie niet voor de gemakkelijkste weg kiest.

www.managementfilm.com
In 8 zalen

Tip de redactie