Monsters vs Aliens – Rob Letterman / Conrad Vernon

Groepje monsters wordt ingeschakeld om buitenaardse wezens te verslaan. Geestige SF-film én B-film, ook in 3D te zien.

De 3-D film is aan een serieuze comeback bezig. Griezelfilms en animatiefilms worden steeds vaker ook in een driedimensionale versie vertoond. Dankzij digitale technieken is het driedimensionale effect nu beter dan ooit in de bioscoop te bewerkstelligen, al is er nog steeds een brilletje voor nodig. Maar zelfs James Cameron en Steven Spielberg zijn momenteel bezig met 3-D projecten, dus wat ooit een gimmick was lijkt serieus te worden.

Jaren ‘50

Monsters vs Aliens is nog allesbehalve serieus, en gelukkig maar. Het 3-D effect wordt in deze science fictionparodie nog ouderwets gebruikt om gretig van alles in de richting van de kijker te gooien. En ook in andere opzichten grijpt de vrolijke film terug op de jaren vijftig, de periode waarin 3-D voor het eerst opkwam, maar ook de periode vol SF-films met buitenaardse wezens en andere dreigingen.

Meteoriet

Monsters vs Aliens begint zonder monsters of aliens, maar met een bruiloft. Suzanne staat op het punt te trouwen met de ijdele nieuwslezer Derek als ze door een meteoriet wordt getroffen. Ze overleeft de inslag wonderwel, en gaat zelfs door met de bruiloft, maar krijgt tijdens de plechtigheid groeistuipen. De arme Suzanne groeit uit tot monsterlijke proporties en wordt terstond door het Amerikaanse leger ontvoerd.

B-filmmonsters

Ze wordt overgebracht naar een geheime afdeling waar sinds de jaren vijftig meer monsters zijn ondergebracht. Die verwijzen allemaal naar B-films. In Dokter Kakkerlak valt de wetenschapper uit The Fly te herkennen; in de slijmerige maar goedgemutste BOB The Blob; The Missing Link lijkt verdacht veel op de Creature from the Black Lagoon en de vreemde Insectosaurus doet weer denken aan Japanse B-filmmonsters als Godzilla en Mothra. Suzanne is in dit gezelschap uiteraard The 50 Foot Woman.

Aliens

De zorgvuldig verstopte monsters krijgen hun kans op heldendom als San Francisco wordt bedreigd door aliens met slechte bedoelingen. Dat is de aanleiding voor een reeks grappige scènes waarin jong en oud aan zijn trekken komt, en de liefhebber van genrefilms kan gniffelen van de vele verwijzingen naar allerlei B-films.

Seth Rogen-lach

Het 3-D effect wordt daarbij prima uitgebuit, maar is helaas alleen in de Nederlandstalige versie te ondergaan. Niets ten nadele van de Nederlandse stemmen, maar de film heeft in de originele versie toch veel extra’s te bieden, zoals de aanstekelijk lach van Seth Rogen als BOB. En dat de enorme Suzanne wordt ingesproken door Reese Witherspoon, niet de grootste actrice, is ook een leuke inside joke.

Vier sterren
In 60 zalen (originele versie) plus 123 zalen (Nederlandse versie)