AMSTERDAM - Marieke van der Pol heeft het acteren ingeruild voor de pen en schreef het scenario voor Alles Stroomt. In een gesprek met NU.nl vertelt ze: ‘’Toen Danyael mij over zijn plannen vertelde was ik in één klap om.’’

Alles Stroomt is een speelfilm van Danyael Sugawara, met Anneke Blok, Ronald Top en de debuterende Wieger Windhorst in de hoofdrollen.

De film gaat over de gevoelens van een moeder en haar kind. Zoon Damiaan is geslaagd voor zijn eindexamen en gaat op zoek naar een zelfstandige leefomgeving. Zijn moeder wordt verliefd op een binnenvaartschipper.

Op het moment dat ze definitief intrekt bij haar nieuwe liefde lopen de spanningen op. Voor Damiaan is er geen ouderlijk huis meer en hij en zijn moeder gaan langs elkaar heen leven.

Op een belangrijk punt in het leven van beiden gaat ieder een andere kant op, de vraag is of hun band sterk genoeg is.

Hoe is de samenwerking tussen jou en de regisseur tot stand gekomen?

‘’Danyael belde me op. Hij wilde graag met me praten over een filmidee. Ik kende hem vaag van de Filmacademie. Ik ging het gesprek in met het gevoel; ik doe het toch niet.’’

‘’Maar toen hij mij over zijn plannen vertelde was ik in één klap om. Onze belevingswerelden kwamen samen. Danyael had dingen meegemaakt met zijn moeder toen hij het huis uitging en mijn dochter is ook nog niet zo lang de deur uit.’’

‘’Ik denk dat als je nu terug gaat kijken, er net zoveel van zijn ervaringen in zitten als van mij. Aleid (Anneke Blok) staat in veel situaties heel dicht bij mij, maar ook bij Danyaels moeder. Voor haar was het dan ook een heftige première.’’

Oppassen

Marieke van der Pol was in de jaren’90 een bekende verschijning in de Nederlandse huiskamers.

Als dochter van opa Henry Buys (Coen Flink) in Oppassen bracht ze miljoenen mensen in vervoering. ‘’Maar met het acteren had ik een haat-liefde-verhouding’’ zegt ze negen jaar na haar vertrek bij de televisieserie. ‘’Ik kon niet meer tegen die afhankelijkheid, van wat mij werd opgedragen.’’

‘’En toneelspelen is een kindonvriendelijk vak. Ik vond het erg leuk om te doen, maar het was moeilijk combineren met mijn thuissituatie. Toen ik geen uitdaging meer zag in het acteren ben ik gestopt.’’

En toen dacht je: ik word scenarioschrijfster

‘’Ik ben een opleiding gaan volgen: drama schrijven. Na de studie volgden direct de eerste opdrachten om mee te werken aan scenario’s. Zo heb ik me ingezet voor verschillende tv-series en heb ik samen met Barbara Jurgens Ford Alpha bedacht; de scholierenserie.’’

‘’Mijn ervaring als actrice is enorm handig bij het schrijven van een scenario. Iemand met een bijrol moet je bijvoorbeeld ook echt serieus nemen in je verhaal. Het is enorm frustrerend als je er als acteur een beetje bij hangt. Daar ben ik alert op. Ook acteurs met kleine rollen moeten een eigen lijn in het verhaal hebben.’’

‘’Vanuit mijn acteerverleden weet ik hoe een scène in elkaar moet zitten, hoe dialogen moeten verlopen. Ik hoor van de acteurs dat ze dat als prettig ervaren.’’

Eerder was je als schrijver succesvol met de films De Tweeling en Bride Flight. Die maakte je met regisseur Ben Sombogaart. Is het dan moeilijk om samen te werken met een aanstormend talent als Sugawara, die het vak op een hele andere manier heeft geleerd?

‘’Danyael is een groot talent. Ik heb veel met Ben samengewerkt, hij is een heel ander type regisseur. Ben bemoeit zich niet met het schrijven, Danyael wil daar wel in betrokken worden. Hij is jong, enorm ambitieus en bruist van de ideeën.’’

‘’Bij elke film worden er scènes uitgehaald waarvan je als scenarioschrijver denkt: toch jammer. Maar ik ben zeer content met het eindresultaat van Alles Stroomt.’’

Had je niet zelf de rol van Aleid willen spelen?

‘’Ik heb al acht jaar niet meer gespeeld! Nee, dat wil ik ook helemaal niet meer. Ik wil me verder ontwikkelen in het schrijven. Anneke heeft het fantastisch gedaan. Deze rol past perfect bij haar.’’

Jouw rol zit er voor de montage eigenlijk al op. Waar ben je nu mee bezig?

‘’Ik ben momenteel mijn tweede roman aan het schrijven. Waar dat over gaat hou ik nog even voor me. Van mijn nieuwe verhaal zal ik na afloop in ieder geval niet zelf een filmscript van maken. Andersom kan dat wel, van een script een roman maken. Maar als je het boek gaat verfilmen moet je teveel snijden in eigen vlees.’’

Word je vaak benaderd door mensen die ‘het beste scenario ooit’ hebben geschreven en dat aan jou voor willen leggen?

‘’Er zijn nogal wat mensen die mij hun zelfgeschreven scripts willen mailen. Daar wordt je als scenarioschrijver echt mee doodgegooid. En met een script lezen en boordelen ben ik wel een paar uur bezig. Ik stuur de mensen dan ook bijna altijd een net antwoord dat ik er simpelweg de tijd niet voor heb.’’

Scenarioschrijvers zijn de anonieme helden van de film. Toch hoor je bijna alleen hun naam als de film tegenvalt bij het grote publiek.

‘’Dat gebeurt met name Nederland, is me opgevallen. Een scenarist wordt met naam en toenaam genoemd als een film wordt afgebrand, maar als het een geweldige productie is hoor je alleen maar lofuitingen voor de acteurs en de regisseurs.’’

Bekijk de trailer van Alles Stroomt

‘’Dat is heel frustrerend als je een groot ego hebt. Dan kun je beter geen scenarist worden.’’

Is het moeilijk je verhaal los te laten, als het eenmaal in handen van de regisseur is?

‘’Als een film eenmaal in productie is bemoei ik me er niet meer mee. Dat moet je ook niet willen, de regisseur bepaalt hoe het er uit komt te zien. Waar ik veel voldoening uit haal, is als je acteurs een situatie precies zo ziet spelen zoals jij het hebt bedoeld.’’

En wat doet Marieke van der Pol als ze een writer's block krijgt? Maakt ze dan het hoofd even helemaal leeg?

‘’Ik kan me geen writer's block permitteren. Natuurlijk loop ik wel eens vast in een scene, maar die sla ik dan gewoon even over. Dan kan ik de inspiratie uit de kleinste dingen halen. Uiteindelijk zit ik toch aan die deadline vast die de producer gesteld heeft. Dan kun je niet even het verhaal een paar maanden op de plank leggen.’’

‘’Maar vergis je niet hoor. Ook uit de grootste bagger haal ik wel één of twee aanknopingspunten om het script verder uit te werken.’’