Sfeervolle griezelfilm met prachtige Nicole Kidman

Tussen het gebruikelijke feestdagenaanbod in de bioscopen (vorige week Harry Potter, volgende week Minoes) duiken er deze week ineens twee volwassen thrillers van hoge kwaliteit op: The Others en The Deep End. En of dat fenomeen niet zeldzaam genoeg is, hebben beiden ook nog sterke vrouwelijke hoofdrollen, van respektievelijk Nicole Kidman en Tilda Swinton.

Kidman speelt in The Others

'Kinderen die liegen zijn voor altijd verdoemd' is een van de hardvochtige lessen die ze haar kinderen inpepert . De arme schapen ogen ook ziekelijk, wat volgens Kidman te wijten is aan hun zeldzame aandoening: ze zijn allergisch voor zonlicht. Dus zijn de gordijnen in het Engelse landhuis dat Kidman tijdens de Tweede Wereldoorlog bewoont altijd gesloten. Bovendien gaat er geen deur open voor de vorige gesloten is. En het huis telt er vijftig.

Stuipen

The Others is een ouderwetse spookhuisvertelling met moderne Sixth Sense-elementen. De griezelfilm jaagt je de stuipen op het lijf zonder een druppel bloed te vergieten. Alles is eng in het eerste uur, zelfs kindertekeningen. Elke deurknop levert kippenvel op. Beproefde schrik-effecten als een krakende deur die plots opengaat, of een laken dat wordt weggetrokken, blijken nog uitstekend dienst te doen, mits goed gedoseerd en juist getimed.

Het Engelstalige filmdebuut van de Spaanse regisseur Alejandro Amenábar is de film die The Haunting had kunnen zijn, als Jan de Bont meer gevoel voor horror had gehad. Amenábar componeerde zelf de muziek en verhoogde de sfeer met mistflarden en spaarzame belichting. Dat vrijwel de hele film zich in het landhuis afspeelt en zelfs het terrein erom heen nauwelijks wordt verlaten, draagt eveneens bij aan de naargeestige sfeer. Een ideale film om in de herfst te zien: wie daarna door de mistige nacht naar huis fietst, houdt minimaal koude rillingen tot de huisdeur veilig op het nachtslot is gedaan.

Het ParoolDe Volkskrant

In 75 zalen