Déjà Vu - Tony Scott

De thriller Déjà Vu speelt in New Orleans en de opnames stonden aanvankelijk gepland voor vorig najaar. Orkaan Katrina gooide echter flink roet in het eten, en even werd overwogen om de film naar een andere Amerikaanse stad te verplaatsen, want in feite zou het verhaal zich in elke havenstad kunnen afspelen.

Om de bevolking van New Orleans te steunen bij de heropbouw van hun stad werd echte besloten te wachten tot de ergste rommel was opgeruimd en dus figureert New Orleans alsnog prominent in Déjà Vu.

543 doden

De thriller begint in de haven van New Orleans, op Mardi Gras. Een spandoek laat weten dat 'Katrina only made us stronger'. De ramp die vervolgens gebeurt heeft weinig met natuurgeweld te maken: een aanslag op een veerboot vol militairen én kinderen levert een dodental op van 543.

Het is een behoorlijk smakeloze manier om de veelgeplaagde stad te hulp te schieten, maar Tony Scott (Man on Fire, Domino) houdt niet van subtiliteiten. Net als in Scotts Man on Fire speelt Denzel Washington de hoofdrol, dit keer als Doug Carlin, de ATF-rechercheur die op de zaak wordt gezet.

De dader van de aanslag is voortvluchtig, maar Carlin is meer geïntrigeerd door het lijk van een vrouw, die aanspoelde voordat de aanslag plaatsvond. Is er een verband met die aanslag?

Pakketje Denzel

Carlin krijgt hulp van een FBI-agent (Val Kilmer in een wegwerprol) die hem inwijdt in een geheel nieuwe opsporingsmethode. Met camera's en satellieten kan zijn high tech-team namelijk precies 100 uur in het verleden kijken, waar dan ook. Alle camerahoeken zijn mogelijk, alleen kan er niet heen en weer worden gespoeld.

Zo proberen ze de dader van de aanslag te vinden, maar wederom heeft Carlin meer interesse in die dode vrouw. En omdat Tony Scott nooit een thriller zal maken waarin een uur lang alleen naar beeldschermen wordt gekeken blijkt er steeds meer mogelijk met het observatiesysteem.

Er kunnen namelijk boodschappen naar het verleden worden gestuurd, al kost dat zoveel energie dat hele huizenblokken zonder stroom komen te zitten. Dat blijkt vervolgens weer geen probleem om nog grotere pakketjes naar het verleden te sturen. Pakketjes ter grootte van Denzel bijvoorbeeld. De vraag is dan niet langer of de dader wordt gepakt, maar of Carlin in staat zal zijn de aanslag uiteindelijk te voorkomen.

High tech helm

Déjà Vu blijkt halverwege een soort Minority Report te zijn. Daarmee is het een thriller die zijn regels bedenkt terwijl het verhaal al loopt. De ene onwaarschijnlijkheid wordt op de andere gestapeld, alleen Denzels doortastendheid houdt je bij de les.

De scène waarin hij door het verkeer raast met op zijn hoofd een high tech helm die hem in staat stelt een auto te achtervolgen die daar vier dagen geleden reed is volkomen absurd, maar heeft zoveel vaart dat je erin meegaat, net als de rest van de film. Maar uiteindelijk is Déjà Vu een laffe thriller, die met vergezochte ingrepen een happy end probeert te knutselen aan een verhaal rond een aanslag op een toch al zwaar getroffen stad. Dat opportunisme geeft de film - opgedragen aan de doortastende bevolking van New Orleans- een behoorlijk vieze nasmaak.

Het Parool:
"totale onzin (maar) alle actie, spektakel en suspense blijken feilloos te werken"

De Volkskrant:
"wie alle onwaarschijnlijkheden en clichés voor lief neemt kan zich laten meeslepen door een enerverende en ontregelende vertelling"

In 70 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie