Perfume: the Story of a Murderer - Tom Tykwer

Misdaadfilm, gesitueerd in het Frankrijk van de 18e eeuw. Arme jongen met perfecte neus creëert een parfum van meisjeslucht.

Patrick Süskinds boek Het Parfum: de Geschiedenis van een Moordenaar was bij het verschijnen in 1985 meteen een bestseller. Toch heeft het ruim twintig jaar geduurd voordat het verfilmd werd. Eén van de problemen bij een roman over geuren was dat film deze geuren niet kan overbrengen.

Tenzij de makers hun toevlucht nemen tot de scratch & sniff-card van John Waters Polyester, maar zo'n melige gimmick past niet bij een prestigieuze kostuumfilm. Uiteindelijk maakt regisseur Tom Tykwer (Lola Rennt, Heaven) gebruik van de oudste truc uit de filmgeschiedenis: suggestie. Want als je maar goed genoeg suggereert dat iets heerlijk (of juist smerig) ruikt, gelooft de kijker dat ook.

Snuffelstalker

Geuren zullen een belangrijke plaats spelen in het leven van Jean-Baptiste Grenouille (Ben Whishaw). Hij wordt geboren zonder lichaamslucht en daarom verstoten. Maar hij mag dan zelf geen geur hebben, hij heeft wel een perfecte neus. Via een baantje in een leerlooierij komt hij in contact met een parfummaker op zijn retour (Dustin Hoffman, zelf ook in het bezit van een flinke kokkerd). Deze Baldini zoekt inspiratie voor een nieuw parfum om zijn populaire concurrent af te troeven.

Grenouille beweert het populaire parfum na te kunnen maken en Baldini reageert uiteraard sceptisch op de morsige verschijning. Maar wanneer Grenouille zijn talent bewijst neemt Baldini hem in dienst. Hij zal de jongen leren geuren te bewaren, maar dan moet het mysterieuze talent er wel voor zorgen dat Baldini weer de populairste parfummaker van Parijs wordt. Aldus geschiedt, al kan Baldini niet lang genieten van zijn hervonden faam.

Maar dan is Grenouille alweer op weg naar Grasse, de parfumstad waar ze nog beter weten hoe ze geuren moeten bewaren. Grenouille, een jongen zonder moreel besef, ontpopt zich daar als een soort snuffelstalker. Hij wil het perfecte parfum maken, opgebouwd uit dertien tonen. Daarvoor moet hij wel de lucht van dertien jonge vrouwen vangen, en dat gaat niet zonder geweld.

Gruwelijk sprookje

Wie Het Parfum heeft gelezen weet dat het een gruwelijk boek is- een soort American Psycho in achttiende eeuws Frankrijk. In de handen van Lasse Hållstrom (eerder dit jaar verantwoordelijk voor een zeer preutse Casanova) was het ongetwijfeld een brave kostuumfilm geworden, maar Tom Tykwer heeft gelukkig ook de gruwelijke kanten van het verhaal intact gelaten.

Dood noch bloot wordt geschuwd, en terecht, want het verhaal draait ten slotte over een seriemoordenaar die de lucht van pas gestorven meisjes wil bewaren. Wat niet wil zeggen dat Perfume een horrorfilm is geworden: integendeel, de film oogt prachtig, als een gruwelijk sprookje. Maar dan wel een sprookje voor volwassenen.

Het Parool:
"Fraai prentenboek, meer niet (..) met hier en daar een vleugje zwarte humor en ironie om te voorkomen dat het een al te pretentieus geval wordt" -

De Volkskrant:
"fenomenale verfilming (..) psychologische thriller en een historische thriller ineen" -

In 49 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie