Een stichtelijke film hoort er ook bij, zo rond de feestdagen. Changing Lanes valt in het genre 'Wat zou u in zo'n geval doen?' Het geval in kwestie: bij een inhaalmanoeuvre botsen arrogante advocaat Ben Affleck en verregende verzekeringsagent Samuel L. Jackson op elkaar. Beiden waren op weg naar een belangrijke bespreking. Maar de arrogante Affleck heeft nog iets meer haast om weg te komen, én een betere auto. @@@

In zijn haast ("better luck next time!") laat Affleck arme sloeber Jackson aan de kant staan én vergeet hij een belangrijk dossier. Jackson mist daardoor een rechtszaak over de voogdij van zijn kind, die hem als ex-alcoholist weer op het goede pad moest brengen. Nu hij deze poging zijn huwelijk te redden ziet stranden zint hij op wraak. Als Affleck zijn dossier nog terug wil, moet hij een tegenprestatie leveren. Maar dat laat Affleck zich niet zo simpel afdwingen. Het haantjesgedrag leidt tot een potje pesten over en weer waarbij beide tegenstanders beurtelings over de schreef gaan.

Tin Men

Een soortgelijk uitgangspunt leidde in Tin Men (1987) tot een vermakelijke komedie waarin Danny DeVito en Richard Dreyfuss na een botsing elkaars leven zo veel mogelijk probeerden te vergallen. Changing Lanes zoekt meer de morele benadering en laat Affleck en Jackson beurtelings te inkeer komen. Waarop de ander dan weer net een stapje te ver gaat, zodat de sympathie van de kijker ook telkens verschuift.

Plank

De diverse stadia van wanhoop en wraak geven de beide hoofdpersonen de kans hun acteerregisters eens flink open te trekken. Dat Jackson bijna iedereen van het doek kan spelen wisten we al, maar ook Affleck komt behoorlijk goed uit de verf in Changing Lanes. De film doet wel enigszins gedateerd aan: dat de Twin Towers nog fier overeind staan laat zien dat de film lang op de plank heeft gelegen. Bovendien speelt de film niet met kerst, maar met Pasen.

Kerstgedachte

Daar staat tegenover dat een advocaat met een geweten natuurlijk uitstekend bij de kerstgedachte past. Denk maar aan Family Man, waarin zakenman Nicolas Cage gezinswaarden leerde. Dat Affleck ook nog in een kerk gaat biechten is zelfs voor een kerstfilm te moralistisch, maar voor de rest is Changing Lanes een degelijk drama met een voor Hollywood-begrippen genuanceerde uitwerking.

Het Parool: "toch niet die baanbrekende publieksfilm die Amerikaanse critici er zo graag in wilden zien"
De Volkskrant: "ondanks de schematische opbouw een opmerkelijke film"
In 24 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm