Sl8n8 - Frank van Geloven en Edwin Visser

Tweede film in de huidige Nederhorrorgolf volgt helaas dezelfde gebaande paden als voorganger Doodeind.

Op het Nederlands Filmfestival was dit jaar veel aandacht voor Nederhorror. Naast illustere voorbeelden uit het verleden (De Lift, Amsterdamned) was ook veel vers bloed te zien: het -alweer geflopte- Doodeind, maar ook Horizonica, Complexx en Sl8n8, dat op het festival zijn première beleefde en deze week in de reguliere bioscopen uitgaat. Daarbij moet geconstateerd worden dat het de makers zeker niet aan enthousiasme ontbreekt, maar helaas wel aan originaliteit.

Vuurman

Sl8n8 begint in 1853, in Limburg, met de moord op zeven kinderen. De achtste ontloopt haar lot maar is daarmee tevens de voedingsbodem voor een legende. De moordenaar, een zekere Andries Martiens, werd namelijk gepakt en in de mijnen veroordeeld tot het levensgevaarlijk klusje van de Vuurman. Met een fakkel moest hij als verkenner onderaardse gangen op mijngas controleren en bij een explosie schíjnt hij om het leven te zijn gekomen.

Daar heeft Victoria Koblenko (net als in Doodeind van de partij) anno nu nog geen benul van, maar dat duurt niet lang. Na een tragisch ongeluk waarbij haar vader omkomt gaat ze met enkele vrienden zijn spullen ophalen bij een verlaten mijn waar haar vader aan een manuscript werkte. Ze laten zich door een gids (Serge Henri Valcke) overhalen tot een rondleiding onder de grond. De gids vertelt met een vet Vlaams accent over de legende van Andries Martiens, die om zijn eeuwige rust te vinden acht hoofden nodig had: vier voor elke windrichting en vier voor elk element.

Griezelig? Nog niet, maar dan blijkt de lift niet meer te werken. De gids gaat hulp halen, maar blijft uiteraard akelig lang weg. Wat doen onze sensatiebeluste jongeren intussen? Lekker xtc-pilletjes slikken en geesten oproepen met een ouija-bord. Heel slim wanneer je vast zit in een onderaardse mijngang. Maar qua schrikeffecten werkt het natuurlijk wel, want zagen onze trippende verstekelingen nu echt iets voorbij flitsen of komt dat door het pilletje?

"We moeten hier weg!"

Wanneer de eerste slachtoffers (sl8offers?) vallen is het duidelijk dat er wel degelijk iets serieus mis is in de mijnen. En dan worden alle horrorclichés snel uit de kast gehaald: van de standaardopmerking 'we moeten hier weg' tot het onvermijdelijke (en altijd onverstandige) opsplitsen in kleine groepjes met alle gevolgen van dien.

De makers mogen dan hun horrorklassiekers kennen, de personages hebben kennelijk nog nooit een horrorfilm gezien (ook Doodeind niet) want ze maken alle standaardfouten. Dat is soms vermakelijk en soms irritant, waarbij Sl8n8 bovendien de pech heeft dat Doodeind twee maanden terug ook al dit bekende Tien Kleine Negertjes-gegeven hanteerde. Sl8n8 heeft weer wel een streepje voor met een Limburgse legende; Doodeind probeerde in de Noord-Hollandse duinen heel gekunsteld een Schotse legende tot leven te wekken, wat weinig met Nederhorror te maken had.

Schokkerig

Qua effecten is Sl8n8 in orde, althans: voor zover dat de beoordelen valt, want de schokkerige camera (het zogenaamde skip-frame, in zwang sinds Saving Private Ryan) maakt het vaak onmogelijk om te zien wat er nu weer met wie is gebeurd. Die onzekerheid zorgt echter niet voor onbehagen maar voor onverschilligheid, waardoor Sl8n8 nooit echt eng wordt.

Net als Doodeind is Sl8n8 vooral bedoeld voor horrorfans die eens slachtvee van eigen bodem willen zien rennen. Maar de opbrengst van de Nederhorror-golf is tot nu toe erg mager: twee matig geslaagde films die ook nog sterk op elkaar lijken én duidelijk sporen vertonen van de films waarvan de makers zelf fan zijn. Wanneer er niet snel een écht originele horrorfilm van vaderlandse bodem komt, bloedt de Nederhorror zelf voortijdig dood en dat zou jammer zijn.

Het Parool:
"De meeste gruwelscènes van Sl8n8 zijn een zoekplaatje (..) Dat is niet eng of schokkend, maar verwarrend en frustrerend" -

De Volkskrant:
"Sl8n8 een vermakelijke achtbaanrit" -

In 36 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie